Feedbackfruits Comprehension is een tool waarin jij materiaal uploadt en vragen of thema’s plaatst om studenten te stimuleren de tekst te begrijpen en zo kritisch te lezen. Je uploadt bijvoorbeeld literatuur, een podcast, afbeelding of video en plaatst annotaties waar studenten op kunnen reageren.

Met deze tool kan ik als docent:

  • multimedia toevoegen: afbeelding-, tekst-, video- en audiobestanden;
  • een overzicht van de annotaties per onderwerp maken;
  • annotaties van studenten zichtbaar maken voor hun medestudenten;
  • studenten weerhouden van het downloaden/wijzigen van het studiemateriaal;
  • studenten laten reflecteren op de ontvangen feedback;
  • de deelname van studenten beoordelen met NAV/AVV of een percentage.

Bekijk een impressie van FeedbackFruits Comprehension

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Met deze tool geef je de studenten richting in het materiaal dat zij moeten bestuderen, bijvoorbeeld: is de relevantie van het artikel duidelijk? Of wat zijn de hoofdargumenten van de auteur?
  • De tool stimuleert studenten om materiaal kritisch en aandachtig te analyseren voorafgaand aan een college.
  • Door studenten te stimuleren om thuis meer verdieping in de stof te zoeken, is er in de colleges meer tijd voor betekenisvollere activiteiten. Bijvoorbeeld een discussie met de opmerkingen/vragen van studenten uit deze tool als uitgangspunt. Deze opzet wordt Flipping the classroom1,2 genoemd.
  • Met deze tool kun je vroegtijdig onduidelijkheden in de stof bij studenten signaleren. Dit kan het startpunt van een bijeenkomst vormen.

1O’Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85-95.

2Berrett, D. (2012). How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education, 12(19), 1-3.

Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Studenten werken in deze tool zelfstandig. Je kunt de annotaties van studenten wel zichtbaar maken voor andere studenten en opmerkingen toestaan, maar het voeren van discussies/dialogen tussen studenten is niet het doel van de tool. De Interactive tools van FeedbackFruits en Perusall zijn hier wel voor geschikt, deze richten zich meer op interactie tussen studenten, zoals discussie.
  • De tool wordt onoverzichtelijk wanneer je deze met een grote groep studenten gebruikt. Je kunt in dit geval beter kleinere groepen van bijvoorbeeld 10-15 studenten creëren.
Hoe komt deze tool het beste tot zijn recht?
  • Bedenk waarom je deze tool op een bepaald moment wilt inzetten. Dit heeft invloed op de inhoud van jouw opmerkingen en die van studenten.
  • Tip: als je studenten audio/video laat beluisteren/bekijken kun je onderwerpen uit bestudeerde literatuur hierin terug laten komen.