Met Canvas Toetsen/Quizzes kun je formatieve toetsen afnemen binnen Canvas.

Met deze tool kan ik als docent:

  • twaalf verschillende vraagtypes instellen, voor zowel open als gesloten vragen;
  • toetsen binnen een vaste tijdslimiet afnemen;
  • een toetsbank inrichten om deze vragen bijvoorbeeld met een hele opleiding of in meerdere vakken te kunnen gebruiken;
  • gesloten vragen automatisch laten nakijken;
  • juiste antwoorden op een door jou gekozen moment zichtbaar maken;
  • meerdere toetspogingen toestaan zodat studenten kunnen oefenen met de stof;
  • extra tijd en toetspogingen aan specifieke studenten toekennen.

Bekijk een impressie van Canvas Quizzes

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • Met deze tool kun je eenvoudig oefentoetsen aanbieden. Zo kun je de voortgang en het begrip van studenten volgen, en in je onderwijs hierop aansluiten.
  • Studenten verkrijgen zelf meer inzicht in hun eigen leerproces: hun vooruitgang wordt zichtbaar en ze zien wat ze nog dienen te leren/oefenen om de leerdoelen te behalen.
  • Door quizzen te integreren in de cursus hebben studenten meer afwisseling in hun zelfstudie.
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • De tool is niet geschikt voor summatief toetsen. Canvas Toetsen mogen voor maximaal 10% in het eindcijfer van de student meewegen. Mocht je summatief willen toetsen voor meer dan 10%, overweeg dan Testvision.
  • De tool is minder geschikt voor toetsen tijdens de colleges (synchroon). Mocht je tijdens een college kennis willen toetsen, bekijk dan bijvoorbeeld Wooclap.
Hoe komt de tool het beste tot zijn recht?
  • Communiceer expliciet over het doel van de toets(en) binnen Canvas: is het gericht op het oefenen van de leerstof, het oefenen van tentamenvragen of wordt de toets deels beoordeeld?
  • Bedenk of de studenten de correcte antwoorden meteen mogen inzien: wil je hen direct na het maken van de toets deze mogelijkheid geven? Of wil je juist dat dit pas later in een college wordt besproken, in bijvoorbeeld kleinere studentgroepen?
  • Bedenk daarnaast hoe je de antwoorden in je onderwijs verwerkt. Wat doen de studenten of wat doe jij met de input? Gebruik je de resultaten bijvoorbeeld voor een discussie? Je kunt er ook voor kiezen om de resultaten te gebruiken als uitgangspunt van je instructie. Zo wordt je instructie effectiever en efficiënter1.

1Schildkamp, K., van der Kleij, F. M., Heitink, M. C., Kippers, W. B., & Veldkamp, B. P. (2020). Formative assessment: A systematic review of critical teacher prerequisites for classroom practice. International Journal of Educational Research, 103, 101602.