- Het beoordelen van een product is objectiever, doelgerichter en leerzamer wanneer je deze op basis van een beoordelingsmatrix (rubric) geeft. Door deze criteria expliciet te maken ondersteunen zij de student bij het begrijpen van het commentaar1. Daarbij is het voor studenten dan zichtbaar wat zij anders hadden moeten doen om een bepaalde eindbeoordeling te ontvangen.
- Deel de beoordelingsmatrix (rubric) van de opdracht aan het begin van het blok; zo weten studenten wat de eisen voor een succesvolle uitvoering zijn2. Idealiter gebruik je deze matrix ook bij het geven van feedback op een conceptversie van de opdracht.
- Het toevoegen van een mediabestand (video/audio) biedt de mogelijkheid om studenten op een persoonlijke manier van feedback te voorzien. Het gebruik van video/audio feedback kan in combinatie met een rubric tijdbesparend werken.
1Jönsson, A., & Panadero, E. (2017). The use and design of rubrics to support assessment for learning. In Scaling up assessment for learning in higher education (pp. 99-111). Springer, Singapore.
2Ragupathi, K., & Lee, A. (2020). Beyond fairness and consistency in grading: The Role of Rubrics in Higher Education. In Diversity and inclusion in global higher education (pp. 73-95). Palgrave Macmillan, Singapore.