De SpeedGrader stelt je in staat om inzendingen van studenten van feedback en een cijfer te voorzien.

Met deze tool kan ik als docent:

  • individuele en groepsopdrachten beoordelen;
  • studentinzendingen anoniem beoordelen en zo vooroordelen voorkomen;
  • een bijlage/video/spraakopname toevoegen;
  • een plagiaatcontrole toepassen op de inzending;
  • zelf bepalen wanneer het cijfer/de feedback voor de student zichtbaar wordt;
  • inzendingen van studenten downloaden en een inzending met evaluatie uploaden;
  • de beoordelingsmatrix (rubric) uit Canvas Rubrieken eenvoudig toepassen.

Bekijk een impressie van Canvas SpeedGrader

Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • De tool is onderdeel van Canvas en heeft daarom een directe koppeling met Canvas Cijfers en Opdrachten, dit maakt het gebruik voor jou en de studenten overzichtelijk.
Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • Het is niet mogelijk om een (verplichte) reflectie op de beoordeling in te stellen. De tools van FeedbackFruits geven je wel de mogelijkheid om een verplichte reflectie in te stellen.
  • Je kunt in deze tool opmerkingen niet eenvoudig hergebruiken.
Hoe komt de tool het beste tot zijn recht?
  • Het beoordelen van een product is objectiever, doelgerichter en leerzamer wanneer je deze op basis van een beoordelingsmatrix (rubric) geeft. Door deze criteria expliciet te maken ondersteunen zij de student bij het begrijpen van het commentaar1. Daarbij is het voor studenten dan zichtbaar wat zij anders hadden moeten doen om een bepaalde eindbeoordeling te ontvangen.
  • Deel de beoordelingsmatrix (rubric) van de opdracht aan het begin van het blok; zo weten studenten wat de eisen voor een succesvolle uitvoering zijn2. Idealiter gebruik je deze matrix ook bij het geven van feedback op een conceptversie van de opdracht.
  • Het toevoegen van een mediabestand (video/audio) biedt de mogelijkheid om studenten op een persoonlijke manier van feedback te voorzien. Het gebruik van video/audio feedback kan in combinatie met een rubric tijdbesparend werken.

1Jönsson, A., & Panadero, E. (2017). The use and design of rubrics to support assessment for learning. In Scaling up assessment for learning in higher education (pp. 99-111). Springer, Singapore.

2Ragupathi, K., & Lee, A. (2020). Beyond fairness and consistency in grading: The Role of Rubrics in Higher Education. In Diversity and inclusion in global higher education (pp. 73-95). Palgrave Macmillan, Singapore.