Met Canvas Discussies kunnen studenten en docenten discussies starten en bijdragen aan discussieonderwerpen. Vervolgens kunnen alle deelnemers van het vak deelnemen aan de discussie die buiten de colleges plaatsvindt (asynchroon). Daarnaast kun je een discussie aan een opdracht koppelen en deze beoordelen.

Met deze tool kan ik als docent:

  • discussies aanmaken die wel of niet worden beoordeeld;
  • discussies binnen studentengroepen aanmaken;
  • peerbeoordelingen aan een discussie toevoegen;
  • reacties op opmerkingen toestaan om discussiethreads te starten;
  • media aan de discussie toevoegen;
  • ervoor kiezen om alle antwoorden pas zichtbaar te maken wanneer de student zelf een reactie plaatst.
Bekijk een impressie van Canvas Discussies
Waarom zou ik deze tool gebruiken?
  • De tool stimuleert studenten om materiaal kritisch en aandachtig te analyseren voorafgaand aan een college, samen met medestudenten. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten.
  • Door studenten te stimuleren om thuis meer verdieping in de stof te zoeken, is er in de colleges meer tijd voor betekenisvollere activiteiten. Bijvoorbeeld een discussie met de opmerkingen/vragen van studenten uit deze tool als uitgangspunt. Deze opzet wordt Flipping the classroom 1,2 genoemd.
  • Canvas Discussies stimuleert studenten om zelf discussies te starten over onderwerpen die zij tijdens het studeren tegenkomen.
  • Om studenten te stimuleren zelf hun mening te geven zonder beïnvloed te worden door elkaar.

1O’Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85-95.

2Berrett, D. (2012). How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education, 12(19), 1-3.

Waar is deze tool minder geschikt voor?
  • De tool is minder geschikt voor communicatie over onderwijsprocessen. De discussies kunnen minder overzichtelijk worden na veel reacties. Gebruik in dit geval Modules en Aankondigingen voor deze communicatie.
Wat is er nodig om de tool succesvol te gebruiken?
  • Om studenten te stimuleren in het voeren van een asynchrone discussie is het van belang om duidelijke verwachtingen te communiceren1,2. Denk aan vragen als:
    • Wat is het doel van de discussie?
    • Wat vraag je precies van de studenten en waarom?
    • Wat is jouw rol binnen de discussie? Reageer je op opmerkingen van de studenten, stel je vragen, etc.? Als de docent actief deelneemt aan asynchrone discussies zullen studenten ook meer opmerkingen plaatsen.
    • Hoe komt de gevoerde discussie terug in het onderwijs dat je verzorgt? Ofwel, hoe geef je de studenten het gevoel dat hun inbreng gezien en gebruikt wordt?
  • Wil je materiaal in Canvas Discussies plaatsen en is het belangrijk dat studenten dit terug kunnen vinden? Deel de materialen als eerst binnen Modules / Bestanden / Pagina’s en link hiernaar in Discussies.

1Dennen, V. P. (2005). From message posting to learning dialogues: Factors affecting learner participation in asynchronous discussion. Distance Education, 26(1), 127-148.

2Fehrman, S., & Watson, S. L. (2021). A systematic review of asynchronous online discussions in online higher education. American Journal of Distance Education, 35(3), 200-213.