TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Met deze tool kan ik als docent:
Het aanbieden van e-learnings maakt het mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk kennis te delen. Zo kan een e-learning goed ingezet worden bij de voorbereiding van studenten op colleges om het onderwerp te introduceren, zodat tijdens het college meer verdieping gegeven kan worden. Door vooraf een e-learning aan te bieden, ontstaat er ruimte om klassikaal te reflecteren, discussiëren of praktijkoefeningen te doen. Studenten bepalen zelf het tempo en kunnen net zoveel tijd besteden aan de e-learning als zij nodig hebben.
Leerstof in een e-learning module wordt over het algemeen aangeboden in de vorm van pagina’s met tekst, aangevuld met media zoals video, geluidsfragmenten en afbeeldingen. Daarnaast kan je gebruik maken van diverse interactieve werkvormen, zoals oefenvragen met directe feedback en interactieve afbeeldingen. Wanneer je deze mogelijkheden op de juiste manier met elkaar combineert, ontstaat een afwisselende en aantrekkelijke leermodule die studenten motiveert de leerstof in hun eigen tempo en tijd te bestuderen.
*Voor dergelijke vakken zijn e-learnings wel te gebruiken, maar focus in dat geval puur op de theoretische kennis die nodig is voorafgaand aan de praktische oefening.
Door eerst goed na te denken over wat je precies wilt overbrengen en de manier waarop je dit wilt doen. Een voorbeeld van een stappenplan kan zijn:
Hoe werkt het?
De applicatie gaat uit van slides die als basis dienen. Er zijn diverse formats, zoals tekstformats als vraagformats. Over het algemeen lever jij als docent de inhoud aan, waarbij ICTO dit ombouwt tot een e-learning. In overleg kun je echter ook zelf aan de slag met het bouwen van een e-learning module. Dit is enigszins vergelijkbaar met het maken van Powerpoint slides, waarbij er wel veel meer mogelijk is door zogenaamde ‘triggers’. Deze triggers zorgen er voor dat je de structuur van de e-learning kunt bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een hoofdstukindeling of kun je adaptieve leerpaden implementeren. Op de objecten op de slides zelf kunnen allerlei triggers gezet worden om interactie te creëren.