TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
![]() |
De universiteit staat steeds centraler in de maatschappij. Universitair onderwijs moet zich daarom niet alleen op cognitieve vaardigheden richten, maar ook affectief onderwijs verzorgen, gericht op persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit helpt studenten de vaardigheden te ontwikkelen om bij te dragen aan een inclusieve en rechtvaardige samenleving.
Bachelor- en masteropleidingen die het Zichtbare Leerlijnen Programma hebben doorlopen en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten willen versterken, kunnen zich nu aanmelden voor het verdiepingstraject Affectief leren van het Zichtbare Leerlijnen Programma. |
Samen met docenten vindt ons gespecialiseerd trainersduo, gebruikmakend van de leerlijnmethodiek, een balans tussen cognitief en affectief leren in het curriculum door het ontwerpen van een leerlijn met bijbehorende werkvormen en passende toetsing. Daarbij bieden we deskundige begeleiding bij het ontwikkelen van passende onderwijs- en toetsvormen die naadloos aansluiten op de beoogde leeruitkomsten. Het eindresultaat is een op maat gemaakte, vakoverstijgende leerlijn Affectief leren.
Het ontwerpen en implementeren van een leerlijn Affectief leren volgt een structurele aanpak in vier fasen, binnen een tijdsbestek van twee tot drie maanden:
Het verdiepingstraject Affectief leren is onderdeel van het project Empowered Minds, waarvoor Linda de Greef (Instituut voor Interdisciplinaire Studies) en Ilja Boor (Teaching & Learning Centre Centraal) een Comenius Leadership Fellow Beurs toegekend hebben gekregen. Met het project wordt affectief leren breed verankerd in de onderwijsprogramma’s van de Universiteit van Amsterdam. Studenten worden hierdoor beter toegerust om maatschappelijke complexe uitdagingen te doorgronden en adequatere oplossingsrichtingen te bedenken.
Affectief leren is het proces waarbij een student attitudes, waarden, emoties en motivatie ontwikkelt of verandert als onderdeel van het leerproces. Het gaat niet alleen om wát je leert, maar ook om hoe je je ertoe verhoudt. Dit type leren speelt een belangrijke rol in onderwijs dat gericht is op persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke verandering – zoals transdisciplinair onderwijs, impact learning, challenge-based learning, ethische reflectie en sociaal-emotionele vaardigheden.
Het Inner Development Goals-raamwerk dient als leidraad om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden en attitudes, zoals complexiteitsbewustzijn, integriteit, veerkracht en co-creatie. Dit stelt hen in staat om een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij van de toekomst. Door hier vanaf het begin van hun studie mee aan de slag te gaan, kunnen studenten dit gebruiken om zichzelf hun leven lang te blijven ontwikkelen.
Bekijk via deze link een korte video (2 min) voor een introductie van affectieve leerdoelen, uitgelegd aan de hand van Bloom’s taxonomie.
Heb je vragen of interesse in het doorlopen van het ZLP en/of verdiepingstraject Affectief leren? Neem contact met ons op.
Meer informatie over het Zichtbare Leerlijnen Programma is te vinden op tlc.uva.nl/zlp.

