Zelfregulerend leren – Durven wij los te laten?

TLC Masterclass - archief voorbeeld

Onder leiding van: Sander Corssmit en Lida van der Merwe

Binnen de opleidingen van de Faculteit Geneeskunde streven we naar het creëren van zorgprofessionals die toekomstbestendige, ‘life long learner’s’ zijn. Zorgprofessionals die in staat zijn kritisch op eigen kennis en kundigheid te reflecteren en effectief daarnaar te handelen. Of anders geformuleerd: zorgprofessionals die levenslang zelfregulerend leren.

Tijdens deze masterclass gaan we samen met prof. dr. Anique de Bruin (hoogleraar zelfregulatie in het hoger onderwijs, School of Health Professions Education, Fac. Health, Medicine and Life Sciences, Universiteit van Maastricht) ontdekken wat zelfregulerend leren is, of het effectief is en wat het in de praktijk betekent, voor studenten én voor docenten.

Daarna gaan we ons focussen op hoe zelfregulerend leren bijvoorbeeld in de bachelor en master Epicurus is geïmplementeerd, waar je als docent tegenaan loopt en wat je nodig hebt om zelfregulatie tijdens je onderwijs te stimuleren.