In deze onderzoek geïnformeerde en ervaringsgerichte workshop ga je in op de groeiende behoefte om mens-tot-mens leren te beschermen en te verdiepen in het tijdperk van GenAI. Samen verkennen we hoe digitale media en AI de aandacht, betrokkenheid en het geheugen van studenten beïnvloeden, en onderzoeken we strategieën voor het vormgeven van laptopvrije lessen die diepe aandacht, betekenisvolle interactie en reflectief leren bevorderen.
In deze workshop:
-
Verken je wetenschappelijk onderbouwde inzichten over hoe digitale technologieën en Generatieve AI het denkvermogen van studenten en de dynamiek in de klas beïnvloeden.
-
Leer je praktische technieken om laptopvrije lessen te introduceren en te begeleiden die gericht zijn op gefocust leren.
-
Onderga je concrete voorbeelden van leeractiviteiten die complete aandacht, betekenisvolle dialoog en kritische reflectie stimuleren.
-
Ontwikkel je concrete ideeën om je onderwijspraktijk te herontwerpen ter ondersteuning van diep en mensgericht leren.
Dr. Lela Mosemghvdlishvili, expert in contemplatief onderwijs (TLC AI-expert), leidt de sessie en deelt evidence-based benaderingen voor het creëren van een evenwichtige leeromgeving waarin laptopondersteund en laptopvrij leren op doordachte wijze worden geïntegreerd.