Seminar 'What's the future of lectures?'- June 2nd 2021

‘What’s the future of lectures?’

interactive teaching (EN)
motivation (EN)
students (EN)
large lecture (EN)
online education (EN)
interactief lesgeven
motivatie
studenten
online onderwijs
groot hoorcollege

Korte terugblik Seminar 2 juni 2021

Tijdens het online seminar ‘What’s the future of lectures?’ deelden docenten en studenten hun ervaringen en kennis over de online colleges van het afgelopen jaar. Ze gingen in gesprek over hoe dit zich verhoudt tot het perspectief van key note speaker Dr. Emily Nordmann. Nina Hol, voorzitter van de Centrale Studentenraad en rechtenstudent, deelde haar ervaring als student. Prof. dr. Peter van Baalen, onderwijsdirecteur van het College of Economics and Business, betoogde in zijn bijdrage dat de prominente plaats van het (web)college een serieuze herziening behoeft.

Het seminar leverde input op voor de verdere ontwikkeling van het onderwijs en de inzet van grootschalige hoorcolleges voor het komende studiejaar.

Bekijk de korte video:

Overzicht van de discussies

Tijdens de discussies in de breakout rooms zijn er veel goede punten naar voren gebracht. Hieronder een overzicht van de uitkomsten uit de break out rooms. Er werden verschillende stellingen besproken:

Stelling 1: Het doel van een lezing is om informatie over te brengen, niet om te inspireren.

De meeste deelnemers waren het hier niet mee eens en zeiden dat lezingen niet alleen bedoeld zijn om kennis over te dragen, maar ook om te inspireren, voor sociale interacties, en voor discussies.

Stelling 2: De reden dat het geven van lezingen zo negatief in de belangstelling staat, heeft meer te maken met het feit dat docenten het zo slecht doen dan met de potentiële effectiviteit ervan als instructiestrategie.

Om meer inspirerende colleges te krijgen, zouden we moeten streven naar meer didactische training voor de colleges gevende docenten om hun vaardigheden te verbeteren. Dat gezegd hebbende, studenten hebben uiteenlopende redenen om colleges niet bij te wonen. Veel van deze redenen zijn niet gebaseerd op didactische overwegingen.

Stelling 3: Weblectures zijn een onderwijskundig vergelijkbaar alternatief voor live colleges.

Velen merkten op dat het belangrijkste verschil de mate van interactie is. Het is niet alleen belangrijk voor studenten om met elkaar te interacteren, maar het is ook belangrijk voor de docent. Bij live-streaming is het moeilijker om te zien of studenten het begrijpen, en dit aspect verdwijnt volledig bij vooraf opgenomen clips. Een mogelijk voordeel van weblectures is dat verlegen studenten zich meer op hun gemak voelen om vragen te stellen.

Stelling 4: Weblectures of andere digitale vormen zullen live colleges vervangen; zij zijn de toekomst.

Op basis van bovenstaande argumenten zien de meeste deelnemers weblectures niet als een volledige vervanging van live colleges. Het contact is zoveel rijker en genuanceerder als je in dezelfde ruimte bent. Andere onderdelen in het onderwijs kunnen verrijkt worden door digitalisering (zoals kantooruren en het hebben van een internationale gastspreker), maar het werkt niet goed voor het geven van colleges.

Een disclaimer die ook door de deelnemers is gemaakt, is dat de online/fysieke omgeving perceptie zeer subjectief is en varieert over rollen, opleidingen en, faculteiten. We moeten er dus ook zo mee omgaan. Voor één student konden de colleges bijvoorbeeld digitaal blijven, zolang de kleinere tutorials maar weer live zouden gaan, terwijl een van de docenten zei dat het voor haar precies andersom was. In kleine tutorials via Zoom kon ze nog steeds studenten motiveren en een band met hen krijgen, terwijl in de colleges het verschil tussen feedback krijgen van een live publiek en praten tegen een computerscherm met zwarte vakjes met namen dag en nacht was.

Een andere interessant punt om op te wijzen is dat colleges slechts een deel zijn van het beschikbare didactische palet. Dus afhankelijk van het totale cursusontwerp zal het hoorcollege meer of minder relevantie hebben.

Meer seminars?

Heb je suggesties voor toekomstige seminars of workshops, laat het ons weten en stuur een mail naar TLC.

Contact TLC

Kijk hier het hele online webinar terug

Klik op de link om de volledige college te bekijken What’s the future of lectures