Vraagbaak & Kennissessie Wooclap

Vragen en praktische kennis

Eerst je vragen over je onderwijs kunnen stellen en ervaringen delen, vervolgens een half uur uitleg en actief aan de slag met de audience response tool Wooclap voor interactief onderwijs. Deze eerste Vraagbaak & Kennissessie smaakt naar meer. “Fijn om ervaringen te delen en daarnaast praktische kennis op te doen”.

Sanne Schreurs, Onderwijskundig beleidsadviseur Docentprofessionalisering, startte met de vraag aan deelnemers naar goede ervaringen, minder goede ervaringen en vragen die er nog leefden rond het onderwijs van de afgelopen week. Dit met als doel om te achterhalen wat er leeft bij de docenten. Wat gaat goed, waar lopen zij tegenaan en waar kunnen ze hulp bij gebruiken? Zij combineerde het vragen halfuurtje met  gebruik van de tool Wooclap. Door een QR-code te scannen konden de deelnemers reageren, zo waren de antwoorden via Wooclap direct zichtbaar voor iedereen.

Mogelijkheden
Anna Fase, Onderwijskundig adviseur onderwijstechnologie, lichtte de voordelen van de tool toe: “De student staat centraal, als docent kun je makkelijk interactie creëren, de student bij de les betrekken en hen met elkaar laten communiceren. Het is echt een waardevolle tool om een dialoog starten.” De mogelijkheden zijn ruimer dan bij Mentimeter, een tool die inmiddels niet meer ondersteund wordt. “Het kan fungeren als ijsbreker voor studenten, je kunt voorkennis onderzoeken, tussentijds checken op begrip, studenten laten reflecteren op leerdoelen en de les evalueren. ”

Powerpoint integreren
Tamara Cohen van ICTO leidde de deelnemers door de mogelijkheden van de tool. Zij liet onder andere zien hoe je een PowerPoint kunt integreren, welke soort vragen je kunt gebruiken en hoe je deze plaatst in je presentatie. Deze informatie kunnen docenten met wat oefening direct toepassen in hun onderwijs.

Deelnemen?
Wil je ook een Vraagbaak & Kennissessie bijwonen? Je krijgt altijd eerst de gelegenheid om vragen over onderwijs te stellen en daarna gaan we met elkaar in op een specifiek onderwerp.
Kijk hier voor aanmelding en de onderwerpen.