Vijf vragen aan Suzanne Geerlings

Hoogleraar en internist-infectioloog Suzanne Geerlings is sinds 1 november 2023 benoemd tot vice-decaan Onderwijs en Opleiden aan de faculteit Geneeskunde van Universiteit van Amsterdam (UvA). We stelden haar vanuit het Teaching & Learning Centre vijf vragen ter eerste kennismaking.

Je bent 1 november begonnen in je nieuwe rol als vice-decaan, wat is je eerste indruk?
Het voelt als een warm bad in een organisatie waarin heel veel gebeurt. Heel erg leuk om zoveel professionals te ontmoeten met een passie voor onderwijs en opleiden.

Zelf heb je de opleiding Geneeskunde ook afgerond aan onze faculteit, hoe kijk je daar op terug?
Ik was in 1985 heel erg blij toen ik eindelijk ingeloot werd, voelde mij als een vis in het water en vond alles leuk en interessant. De sfeer op het J-plein is nog hetzelfde, maar volgens mij is sinds die tijd de SR enorm geprofessionaliseerd. Een leuk detail is dat mijn jaarcohort nog gestemd heeft over de naam van de Epstein-Bar, die is toen opgericht en die is nu nog hetzelfde.

Wat heeft het onderwijs aan toekomstig zorgprofessionals volgens jou nodig?
In het raamplan staat dat de toekomstige arts flexibel moet zijn, omdat de omstandigheden in de zorg heel snel veranderen, maar dat geldt natuurlijk ook voor de onderwijsorganisatie, die de mensen opleidt. Dat is een grote uitdaging.

Hoe zie je het Teaching & Learning Centre in deze ambities?
Het TLC speelt hierin een heel belangrijke rol, maar ik heb al veel mooie dingen gezien die daar gebeuren, welke gericht zijn op toekomstige zorgverleners, dus heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.

Waar ga je je de komende tijd vooral op richten?
Ik val middenin allemaal dossiers die ik nog moeten leren kennen, maar dat geldt ook voor de mensen eromheen. Saskia heeft veel opgestart het is aan ons allemaal om dit nu verder vorm te gaan geven. Een belangrijke deadline wordt de visitatie van mei 2025.