Video-opnames met peerfeedback bij Kunsthistorisch onderzoek

In het kort

In dit project werden studenten gevraagd een presentatie te houden. Om zich hier goed op voor te bereiden, maakten ze in groepjes gebruik van Feedbackfruits, om zo online en offline peerfeedback te geven op video-opnames.

Hoe organiseer je online peerfeedback en stimuleer je online samenwerking tussen studenten?

Over dit project

Docent Esther Mulders
Afdeling Kunst- en Cultuurwetenschappen
Opleiding BA: Kunstgeschiedenis
Cursus Kunsthistorisch onderzoek
Datum Januari 2019 – Maart 2019
Tool Feedbackfruits
Werkvorm Peerfeedback

Goed en zelfverzekerd presenteren is in ons vakgebied erg belangrijk. Deze vaardigheid is niet alleen essentieel om onderzoeksresultaten goed mondeling neer te kunnen leggen, maar, specifiek voor een kunsthistoricus, ook om cursussen en lezingen te geven, rondleidingen te verzorgen en om bijvoorbeeld adequaat te kunnen uitleggen waarom een beoogde tentoonstelling of een te schrijven boek de moeite van het financieren en faciliteren waard is etc. Deze vaardigheid wordt al tijdens de opleiding, in werkgroepen en tijdens de vele excursies, steeds gevraagd, maar niet specifiek vooraf intensief en gezamenlijk geoefend. Bij deze cursus is, met het oog op een mooie en goede presentatie in de werkgroep, vooraf in groepen geoefend waarbij gebruik is gemaakt van:

• Online en offline Peerfeedback op video-opnames. De online feedback richtte zich op de inhoud en de structuur van de oefenpresentaties. De offline feedback richtte zich op de vorm en performance.

Resultaten

Een meerwaarde van het project was de begeleiding door een student-assistent in plaats van door een docent, omdat het voor de studenten op deze manier minder formeel en meer als een oefening voelde. De studenten gaven elkaar uitgebreide feedback en zagen het als een goede voorbereiding op de presentaties. Het bleek goed om de samenwerking van studenten te stimuleren en cultiveren (goed voor de binding onderling). Het kwam de resultaten zeer ten goede.

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Esther Mulders:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.