Onderwijs voor studenten in quarantaine

Als je onderwijs op locatie verzorgt zijn er waarschijnlijk studenten in de groep die niet fysiek aanwezig kunnen zijn: ze zitten in quarantaine, zijn zelf kwetsbaar of hebben ouders die dat zijn, bevinden zich in het buitenland etc. In dit artikel beschrijven wij twee oplossingen voor dit scenario: het bieden van een vergelijkbaar alternatief in de vorm van zelfstudie of een samenwerkingsopdracht of het verzorgen van hybride onderwijs.

Wat doe je met de studenten die niet kunnen komen?

Je bent niet verplicht om je onderwijs hybride te organiseren. Of hybride onderwijs geschikt is voor jouw onderwijs hangt af van de leerdoelen, groepsgrootte, studentactiviteiten, situatie van de studenten en jouw persoonlijke voorkeur. Ten aanzien van het onderwijs van semester 2 is besloten dat wanneer docenten een fysieke bijeenkomst organiseren er een vergelijkbaar alternatief online moet worden aangeboden voor de studenten die niet aanwezig kunnen zijn. Vergelijkbaar betekent echter niet identiek. Het is dus niet noodzakelijk om je onderwijs hybride uit te voeren of naast een fysieke les ook een online les voor te bereiden. Om te komen tot een passend alternatief voor jouw onderwijs is het belangrijk om kritisch naar de leerdoelen te kijken. Hoe kunnen de studenten die niet aanwezig kunnen zijn toch deze leerdoelen bereiken?

Betreft het een inhoudsdoel, dan is wellicht het lezen van een artikel een goede alternatieve opdracht. Betreft het een doel gericht op interactie of een vaardigheid, dan zou een samenwerkingsopdracht een oplossing kunnen zijn. Is het voor jouw studenten essentieel om een deel van de fysieke bijeenkomst bij te wonen? Dan zou een hybride werkvorm de oplossing kunnen zijn.

1. Bied een vergelijkbaar alternatief: zelfstudie of samenwerkingsopdracht

Voor de studenten die niet aanwezig kunnen zijn op locatie is een online alternatief nodig. Dit hoeft niet per se identiek te zijn aan de fysieke bijeenkomst, zolang dezelfde leerdoelen kunnen worden bereikt. Denk vooral goed na over oplossingen voor de studenten die structureel niet aanwezig kunnen zijn op locatie. Kijk voor inspiratie in ons artikel over het verhogen van studentbetrokkenheid.

Adviezen:

• Ga uit van de leerdoelen. Kijk hier kritisch naar en bedenk met welke andere werkvormen het leerdoel wel behaald kan worden.
  • Laat online deelnemers samenwerken. Laat studenten feedback aan elkaar geven of elkaars vragen te beantwoorden. Zo voelen zij zich wel onderdeel van de groep en hebben zij volwaardige interactie met andere studenten.
  • Je hoeft niet al het werk van online deelnemers van feedback te voorzien. Bedenk dat je dit ook niet doet bij studenten in een fysiek college.
  • Houd het behapbaar voor jezelf. Investeer vooral tijd in studenten die structureel niet aanwezig kunnen zijn bij fysieke werkgroepen. Voor corona misten studenten soms ook een bijeenkomst.

2. Verzorg het onderwijs hybride

Hybride onderwijs is onderwijs dat gegeven wordt aan een groep studenten die op locatie aanwezig is en tegelijkertijd aan een groep die online aanwezig is. Hybride onderwijs wordt altijd synchroon georganiseerd, ofwel: de docent is op locatie aanwezig met de studenten die fysiek aanwezig zijn terwijl de online studenten tegelijkertijd via Zoom of een andere videodienst deelnemen. Om ervoor te zorgen dat de online studenten thuis alles goed kunnen volgen heb je een extra goede camera nodig. Lees meer over de faciliteiten voor hybride onderwijs die aan de UvA beschikbaar zijn.

Bij het ontwerpen van hybride onderwijs is het belangrijk jezelf de volgende vragen te stellen.

• Welke bijeenkomsten zijn essentieel om hybride te organiseren? Wat is de meerwaarde hiervan voor beide groepen studenten?
  • Zou je de bijeenkomst ook a-synchroon kunnen inrichten?
  • Is het voor de online deelnemers een meerwaarde om de gehele bijeenkomst synchroon bij te wonen? Of zouden zij na het volgen van jouw instructie met elkaar aan de slag kunnen?

Tips:

• Start gezamenlijk. Je kunt er als docent voor kiezen om met de online en offline deelnemers synchroon te starten. Hierna kunnen de online deelnemers met elkaar aan de slag. Je kunt je dan op de fysiek aanwezige studenten richten. Als je het belangrijk vindt om het college wel af te ronden met de online deelnemers, kun je het fysieke college een kwartier eerder afronden zodat je de tijd hebt voor de online aanwezige studenten.
  • Houd het eenvoudig en bondig. Start niet meteen met het geven van 1,5 uur hybride onderwijs, hybride onderwijs is namelijk erg vermoeiend doordat je voor twee verschillende doelgroepen tegelijk onderwijs verzorgt. Werkvormen die goed werken zijn instructie en een vragenrondje.
  • Zorg ervoor dat de online deelnemers jou goed kunnen zien en verstaan. Daarbij is het van belang dat zij de vragen van andere studenten ook horen, herhaal deze dus altijd. Vergeet de leesbaarheid van het bord niet: verbind bijvoorbeeld een tablet met Zoom en selecteer de Whiteboard-functie. Dan kun je op het tablet schrijven en tekenen terwijl zowel de fysieke als online deelnemers het goed kunnen zien.
  • Doe het samen. Betrek fysiek aanwezige studenten bij de organisatie van het hybride onderwijs: zo kan iedere bijeenkomst een andere student als Zoom-moderator fungeren en in de gaten houden of online deelnemers vragen stellen in de chat, de docent goed kunnen verstaan etc.

Wil je meer lezen over situaties waarin hybride onderwijs goed kan werken?