TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Als je onderwijs op locatie verzorgt zijn er waarschijnlijk studenten in de groep die niet fysiek aanwezig kunnen zijn: ze zitten in quarantaine, zijn zelf kwetsbaar of hebben ouders die dat zijn, bevinden zich in het buitenland etc. In dit artikel beschrijven wij twee oplossingen voor dit scenario: het bieden van een vergelijkbaar alternatief in de vorm van zelfstudie of een samenwerkingsopdracht of het verzorgen van hybride onderwijs.
Je bent niet verplicht om je onderwijs hybride te organiseren. Of hybride onderwijs geschikt is voor jouw onderwijs hangt af van de leerdoelen, groepsgrootte, studentactiviteiten, situatie van de studenten en jouw persoonlijke voorkeur. Ten aanzien van het onderwijs van semester 2 is besloten dat wanneer docenten een fysieke bijeenkomst organiseren er een vergelijkbaar alternatief online moet worden aangeboden voor de studenten die niet aanwezig kunnen zijn. Vergelijkbaar betekent echter niet identiek. Het is dus niet noodzakelijk om je onderwijs hybride uit te voeren of naast een fysieke les ook een online les voor te bereiden. Om te komen tot een passend alternatief voor jouw onderwijs is het belangrijk om kritisch naar de leerdoelen te kijken. Hoe kunnen de studenten die niet aanwezig kunnen zijn toch deze leerdoelen bereiken?
Betreft het een inhoudsdoel, dan is wellicht het lezen van een artikel een goede alternatieve opdracht. Betreft het een doel gericht op interactie of een vaardigheid, dan zou een samenwerkingsopdracht een oplossing kunnen zijn. Is het voor jouw studenten essentieel om een deel van de fysieke bijeenkomst bij te wonen? Dan zou een hybride werkvorm de oplossing kunnen zijn.
Voor de studenten die niet aanwezig kunnen zijn op locatie is een online alternatief nodig. Dit hoeft niet per se identiek te zijn aan de fysieke bijeenkomst, zolang dezelfde leerdoelen kunnen worden bereikt. Denk vooral goed na over oplossingen voor de studenten die structureel niet aanwezig kunnen zijn op locatie. Kijk voor inspiratie in ons artikel over het verhogen van studentbetrokkenheid.
Adviezen:
Hybride onderwijs is onderwijs dat gegeven wordt aan een groep studenten die op locatie aanwezig is en tegelijkertijd aan een groep die online aanwezig is. Hybride onderwijs wordt altijd synchroon georganiseerd, ofwel: de docent is op locatie aanwezig met de studenten die fysiek aanwezig zijn terwijl de online studenten tegelijkertijd via Zoom of een andere videodienst deelnemen. Om ervoor te zorgen dat de online studenten thuis alles goed kunnen volgen heb je een extra goede camera nodig. Lees meer over de faciliteiten voor hybride onderwijs die aan de UvA beschikbaar zijn.
Bij het ontwerpen van hybride onderwijs is het belangrijk jezelf de volgende vragen te stellen.
Tips: