Time Savers: delen en hergebruik

hergebruik materialen
opdrachten
tentamenvragen
hoorcollege slides
onderwijsmaterialen
rubrics
timesaver

Lenen van elkaar en van jezelf

Herinner je je nog hoeveel tijd die je hebt besteed in het verleden aan vakken die nu niet meer gegeven worden? Het is zonde om al dat werk in de prullenbak te gooien. Hieronder vind je ideeën over het hergebruiken, delen, en lenen van cursusmateriaal.

 

  1. Opdrachten

  2. Rubrics en nakijkformulieren

  3. Werkboeken en cursushandleidingen

  4. Tentamenvragen

  5. Hoorcollege-slides

Opdrachten

Selecteren voor hergebruik

Opdrachten uit oude cursussen kunnen soms worden hergebruikt, als er voldoende overlap is met de nieuwe cursus. Er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten, daarbij:

  • Doet de opdracht voldoende recht aan de zwaartepunten van de nieuwe cursus, zowel qua onderwerpen als leerdoelen?
  • Is de opdracht niet zo recent dat het risico bestaat dat de studenten de opdracht in een eerder jaar al zijn tegengekomen?
  • Is het eventueel aanpassen van de opdracht niet meer werk dan een geheel nieuwe opdracht bedenken?

 

Updaten

Het updaten van opdrachten is uiteraard nodig om te zorgen dat recente kennis en inzichten zijn meegenomen in de opdracht. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat de opdracht aansluit bij de belevingswereld van de huidige groep studenten.

Let op

  • (Als relevant) culturele verwijzingen die inmiddels zijn verouderd (bijv. namen van mensen in het publieke domein, technologieën, tv-series, etc.)
  • Artikelen die – om wat voor reden dan ook – niet meer beschikbaar zijn voor studenten
  • Recentere artikelen die in de opdracht erbij of  ter vervanging kunnen worden gebruikt
  • Vereiste voorkennis of vaardigheden die uit het curriculum verdwenen zijn, en studenten niet meer bezitten
  • De hoeveelheid nakijkwerk die ermee gepaard gaat; sommige oudere opdrachten vragen nogal wat tijd
  • De mogelijkheid om een langere opdracht op te delen in kleinere deelopdrachten
  • De negatieven en positieve gevolgen van technische vooruitgang; bijv. is de opdracht nu makkelijker voor studenten om te doen, of sneller geworden om na te kijken?

Rubrics en nakijkformulieren

Selecteren voor hergebruik

Sommige rubrics en nakijkformulieren zijn wat generieker in opzet, bijvoorbeeld die voor het beoordelen van presentaties. Deze worden vaak al hergebruikt. Andere  zijn specifieker toegespitst op een bepaalde opdracht, en zijn met die opdracht in gedacht ontworpen. De mogelijkheid tot het hergebruiken van dit soort materiaal wordt soms over het hoofd gezien. Toch zijn soms maar een paar aanpassingen nodig om prima te functioneren voor een aanverwante opdracht.

 

Updaten

Bij het updaten van rubrics en nakijkformulieren gaat het meestal om het identificeren van opdracht-specifieke eigenschappen die er op een of andere wijze in terug moeten komen. Ook is het verstandig te kijken naar de weging van onderdelen, of de becijfering in het licht van de leerdoelen van de huidige cursus. Specifiek:

Let op

  • (Als relevant) culturele verwijzingen die inmiddels zijn verouderd (bijv. namen van mensen in het publieke domein, technologieën, tv-series, etc.)
  • Veranderde regels over het rapporteren en bekendmaken van de resultaten
  • Wat er mist in de rubric vanuit het perspectief van de huidige studenten
  • Vereiste voorkennis of vaardigheden die uit het curriculum verdwenen zijn, en studenten niet meer bezitten
  • Aanpassingen aan wat je van studenten verwacht, als de rubric voorheen voor een opdracht op een ander niveau is gebruikt
  • De negatieven en positieve gevolgen van technische vooruitgang voor wat je van studenten verwacht en hoe je becijfert

Werkboeken en cursushandleidingen

Selecteren voor hergebruik

De meesten van ons gebruiken een ouder werkboek of oudere cursushandleiding als voorbeeld bij het ontwerpen van een nieuwe cursus. Daarbij gebruiken we vaak óf steeds dezelfde, óf de meest recente die we kunnen vinden. Het zich echter terugbetalen als je door je eigen oude cursussen of zelfs door die van collega’s gaat op zoek naar cursussen die overeenkomsten hebben met wat je nu voor ogen hebt. De lengte van de cursus, de cursusinhoud, het soort cursus (is het een methodevak of een themavak?) zijn allemaal zaken waar je op kunt letten. Soms kunnen meerdere oudere documenten dienen als het uitgangspunt voor een nieuwe cursus.

 

Updaten

Hoewel het gebruiken van bestaande documenten tijd zal schelen, is het belangrijk om toch niet te onderschatten hoeveel tijd het nog kost om de materialen te updaten. Het gaat om documenten die leidend zijn voor de cursus, en die vaak door studenten geraadpleegd zullen worden. Studenten zullen je fouten of verkeerde informatie zeker niet in dank afnemen. De lijst hieronder kan als checklist dienen bij hert doorlopen van je document en helpen problemen te voorkomen.

Let op

  • Eventuele veranderingen in regels en richtlijnen (bijv. plargiaatregels, Bindend Studieadvies, bezwaarprocedures, berekening van studielast, etc.)
  • Verschillen tussen cursussen betreffende studiepunten, en veranderingen in de toekenning van studiepunten
  • Verschillen tussen wat we van studenten verwachten in verschillende jaren, als het document eerder is ingezet voor een ander niveau (voorkennis, vaardigheden, hoeveel pagina’s kunnen ze lezen per week, etc.)
  • De data in je weekoverzicht, en eventuele vakantiedagen tijdens de duur van de cursus
  • (Als relevant) culturele verwijzingen die inmiddels zijn verouderd (bijv. namen van mensen in het publieke domein, technologieën, tv-series, etc.)
  • Eventuele links die – om wat voor reden dan ook – niet meer beschikbaar zijn of inhoudelijk zijn veranderd
  • Artikelen die – wat wat voor reden dan ook – niet meer beschikbaar zijn voor studenten
  • Recentere artikelen die aan de cursus kunnen of moeten worden toegevoegd
  • Vereiste voorkennis of vaardigheden die uit het curriculum verdwenen zijn, en studenten niet meer bezitten
  • Gevolgen voor de werklast van de docent, als de studentenaantallen zijn toegenomen
  • De negatieven en positieve gevolgen van technische vooruitgang; bijv. is een opdracht nu makkelijker voor studenten om te doen, of sneller geworden om na te kijken?

Tentamenvragen

Selecteren voor hergebruik

Steeds vaker bieden digitale tentamen-tools de mogelijkheid voor docenten om een database van vragen op te bouwen. Daarnaast hebben de meesten van ons wel ergens onze eerdere tentamenvragen bewaard, ongeacht de technologie die voorhanden was. Tentamenvragen richten zich meestal op een klein onderdeel van een cursus, en zijn dus geschikt als individuele vraag hergebruikt te worden in aanverwante cursussen of in een ander maar overlappend curriculum.

Echter, of ze nu letterlijk worden overgenomen of als inspiratie voor een ge-update versie dienen, het is belangrijk na te gaan wanneer ze voor het laatst zijn gebruikt. Vooral als ze uit een verzameling vragen komen die collega’s met elkaar delen, bestaat het gevaar dat studenten dezelfde vraag in verschillende cursussen tegelijk tegenkomen, of in tentamens uit opeenvolgende jaren. Dit is misschien niet zo erg voor een enkele multiple-choice vraag, maar het kan problematisch zijn bij complexere open vragen.

Om deze reden dient het de aanbeveling om (zeker open) vragen altijd te herformuleren, tenzij je een waterdichte methode hebt om er zeker van te zijn dat er minimaal drie jaar is verstreken sinds de vraag het laatst werd gebruikt.

 

Updaten

Bij het updaten van tentamenvragen is het van belang dat de vraag (en het vermeende juiste antwoord) de huidige stand van de wetenschappelijke kennis weerspiegelt. Daarnaast dienen voorbeelden en verwijzingen herkenbaar te zijn voor de huidige studenten.

Let op

  • (Als relevant) culturele verwijzingen die inmiddels zijn verouderd (bijv. namen van mensen in het publieke domein, technologieën, tv-series, etc.)
  • Nieuwe technische mogelijkheden, bijvoorbeeld het invoegen van audiovisueel materiaal als onderdeel van de vraagstelling
  • Recentere artikelen of kennis die van invloed zijn op de vraag of het beoogde juiste antwoord
  • Voorkennis of vaardigheden die uit het curriculum verdwenen zijn, en studenten niet meer bezitten
  • De mogelijkheid om een oudere vraag te herformuleren en toe te passen op een nieuwer fenomeen of ontwikkeling
  • De negatieven en positieve gevolgen van technische vooruitgang, in de breedste zin

Hoorcollege-slides

Selecteren voor hergebruik

Hoorcollege-slides kunnen vaak makkelijk hergebruikt worden, maar let op dat het eindresultaat niet een mengelmoes van allerlei stijlen en losse onderwerpjes is. Let op dat verschillende docenten PowerPoint heel verschillend gebruiken, en dat zowel taalgebruik als visuele aspecten tussen collega’s sterk in stijl kunnen verschillen. Verschillende stijlen in een PowerPoint presentatie kan verwarrend zijn voor studenten, en de natuurlijke flow uit je hoorcollege halen. Slides van collega’s kunnen prima als inspiratie dienen, maar het loont vaak om een eigen versie te maken, die beter past bij de rest.

Slides uit eigen cursussen kunnen echter vaak prima ingevoegd worden, en zijn een echte Time Saver. De beste resultaten krijg je meestal door een paar slides die samen een topic behandelen in hun geheel te integreren. Binnen de volledige PowerPoint ziet dit eruit als een logisch onderdeel, en dat komt je narratief ten goede.

 

Updaten

Oude PowerPoint slides er up-to-date uit laten zien, gaat natuurlijk ten dele over het taalgebruik en de voorbeelden die je kiest. PowerPoint is echter een van de meest visuele middelen die wij als docenten gebruiken. De visuele presentatie is wat je slides interessant maakt; hier kun je spelen met humor en de nieuwsgierigheid van de studenten. Daarnaast helpt visuele ondersteuning de studenten een verhaal niet alleen beter te begrijpen, maar ook beter te onthouden.

Let op

  • Veranderingen in officiële richtlijnen betreffende stijl en logo’s – is er een nieuwe template die gebruikt wordt binnen je afdeling?
  • Veranderingen in regels omtrent copyright voor het gebruik van slides voor onderwijsdoeleinden. en het beschikbaar maken van slides na de les. Bij plaatjes, foto’s, citaten, etc. wordt steeds vaker een bronverwijzing gevraagd, tenzij deze vrij zijn van copyright.
  • Verschillen in wat je kunt verwachten van studenten in verschillende jaren; soms zijn er subtiele aanpassingen in taalgebruik nodig of ander visueel materiaal.
  • Belangrijke data die op slides vermeld staan (wellicht een open deur, maar al te makkelijk om te vergeten)
  • (Als relevant) culturele verwijzingen die inmiddels zijn verouderd (bijv. namen van mensen in het publieke domein, technologieën, tv-series, etc.)
  • Eventuele links die – om wat voor reden dan ook – niet meer beschikbaar zijn of inhoudelijk zijn veranderd
  • Artikelen die – wat wat voor reden dan ook – niet meer beschikbaar zijn voor studenten
  • Recentere artikelen die aan de slides kunnen of moeten worden toegevoegd
  • Aannames betreffende voorkennis of vaardigheden van studenten die mogelijk uit het curriculum verdwenen zijn, en studenten niet meer bezitten
  • Technologische problemen bij het combineren van eerdere en nieuwere versies van PowerPoint, en compatibiliteit met de versie van de software die studenten hebben
  • Nieuwe mogelijkheden om PowerPoint slides to integreren met andere programma’s als Canvas, en om externe bestanden te integreren in PowerPoint (bijvoorbeeld gif-bestanden, audio, of enquête-tools als Mentimeter)