Time Savers: cursusontwerp

tijdplanning
timesaver

Time savers inbouwen

Bij het ontwerpen van een cursus, is het slim om meteen na te denken over piekweken, het plannen van opdrachten, en gevolgen voor de werkdruk van zowel student als docent. Hieronder volgen wat handige tips om over na te denken in het stadium dat je cursus nog in de steigers staat. (Uiteraard zijn er ook tips binnen andere Time Savers categorieën die in deze designfase al een rol kunnen spelen).

1. Leerdoelen koppelen

2. Verstandig plannen

3. Gastcolleges en consult-weken

4. Nieuw en oud

Leerdoelen koppelen

… aan elkaar

Als de leerdoelen eenmaal zijn geformuleerd (meer daarover vind je hier), kun je deze op verschillende manieren aan elkaar koppelen. Sommigen zullen logischerwijs bij elkaar horen. Anderen liggen in  elkaars verlengde. Soms lijken ze totaal niet aan elkaar verwant. Een goed begrip van hoe de leerdoelen zich tot het verloop van de cursus verhouden, maakt het makkelijker om ze te combineren bij geplande activiteiten, en bij het verdiepen van eerdere kennis uit de cursus. Tijdens werkgroepen is het handig om activiteiten te bedenken, die om meer dan een leerdoel draaien.

… aan opdrachten

Als je meerdere leerdoelen wilt toetsen, is het ook handig daar je opdrachten rondom te bouwen. Dit is uiteindelijk efficiënter zowel bij het ontwerpen van de cursus, als vanuit het perspectief van de hoeveelheid nakijkwerk. Daarnaast heeft het als voordeel dat de studenten ook leren hoe de leerdoelen precies in elkaar schuiven.

Verstandig plannen

Vakantiedagen en conferenties

Bij het inplannen van opdrachten en nakijkwerk is het slim om een blik op de agenda te werpen, zodat je rekening houden met eventuele vakantiedagen en conferenties. Het is verraderlijk om deze over het hoofd te zien. Op welke dag ze vallen kan van jaar tot jaar verschillen, en de opzet van een cursus die je dacht dat je kende behoorlijk overhoop gooien.

Piekweken en andere vakken

Door de indeling van het academische jaar, is het nu eenmaal zo dat vakken parallel aan elkaar lopen, en de piekweken per vak vaak ongeveer dezelfde zijn.  Hier is meestal weinig aan te doen, maar als het mogelijk is kan het slim bedenken en inplannen van opdrachten een beetje lucht geven.  Cumulatieve opdrachten zoals portfolio’s (die regelmatig even bekeken worden) of opdrachten waarvan een eerste versie al eerder is ingeleverd nemen minder tijd in beslag dan werk wat je nog niet eerder hebt gezien. Realiseer je ook dat als je een opdracht voor het eerst uitprobeert in een cursus, deze waarschijnlijk meer tijd kost dan een opdracht die je al een aantal keer hebt ingezet.

Administrative deadlines

Vanwege administratieve deadlines, bijvoorbeeld deadlines i.v.m. het Bindend Studieadvies, is het soms nodig om bepaalde groepen studenten voorrang te geven. Als de werklast erg hoog is, probeer anderen (leidinggevende, administratie) dan ruim op tijd te laten weten dat je de deadlines mogelijk niet haalt, zodat ze alternatieve oplossingen kunnen vinden.

Gastcolleges en consult-weken

Gastcolleges

Gastcolleges kunnen een prima manier zijn om jezelf wat lucht te geven, terwijl je studenten een nieuwe blik op het cursusonderwerp geeft. Als het mogelijk is om een gastcollege in te plannen in een anderszins hectische week, doe dat dan vooral. Dit kan een hoop voorbereidingstijd schelen. (Zorg wel altijd dat je aanwezig bent tijdens zo’n gastcollege. Dat is wel zo netjes, en mocht er iets misgaan dan moet je kunnen ingrijpen.)

Consult-weken voor studenten

In de latere jaren van hun studie, zijn studenten vaker met complexer werk bezig waarbij het zinnig is om individueel of in kleine groepjes feedback te krijgen. Maak waar mogelijk consults e.d. voor individuele studenten of kleinere groepen optioneel. Eventueel kun je studenten nog vragen zich in te schrijven, hiervoor.  Als je consults zo vroeg mogelijk in de ochtend houdt, zal dit de studenten ontmoedigen die je niet echt nodig hebben.

Nieuw en oud

Ouder materiaal opfrissen

Hoe meer vakken je hebt gegeven, hoe meer materiaal je hebt liggen van vakken die niet meer bestaan. Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je collega’s. Bepaalde cursusonderwerpen zijn worden bij tijd en wijle weer belangrijk gevonden. Het is zonde en totaal onnodig om al dat harde werk van jou en je collega’s uit het raam te gooien als een vak wordt opgeheven. Op een later tijdstip, kan hetzelfde materiaal vaak weer ge-update worden, en in opgepoetste staat aan een nieuwe groep studenten worden aangeboden.

Oud en nieuw combineren

Wat voor een docent bekend terrein is, is voor studenten vaak nog helemaal nieuw. Toch kan het toevoegen van inzichten en deelonderwerpen die ook voor de docent nieuw zijn de lessen een boost geven. Veel docenten worden zelf enthousiast van nieuwe informatie en inzichten, en vinden het leuk om dat enthousiasme over te brengen op studenten. Bij het ontwerpen of updaten van een cursus kan het verleidelijk zijn om  zoveel mogelijk daarvan op te nemen. Verlies echter niet uit het oog wat een extra werk dat met zich mee brengt, wat betreft opdrachten bedenken, rubrics maken, PowerPoint slides ontwerpen, tentamenvragen bedenken, leeslijsten opstellen, lessen voorbereiden, etc.

Hou dus de balans tussen oud en nieuw in de gaten. Voeg iets nieuws toe waar je echt enthousiast over bent, maar plaats dat binnen cursusinhoud waar je goed bekend mee bent. Voor studenten is het meeste hoe dan ook helemaal nieuw, of een verdieping van wat ze al weten. Door zelf grotendeels op bekend terrein te blijven, kun je juist meer tijd en voorbereiding steken in het nieuwere materiaal, waardoor het beter tot zijn recht komt.

Op zoek naar meer Time Savers?