TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
![]() |
Een TeachMeet is een informele mini-conferentie waar docenten elkaar ontmoeten en good practices met elkaar uitwisselen om elkaar te inspireren. Het is een populair concept dat wereldwijd wordt toegepast voor en door docenten om van en met elkaar te leren. Tijdens iedere TeachMeet staat een specifiek thema centraal en een aantal korte presentaties de revue met afsluitend een gezamenlijke borrel. Uitwisseling, inspiratie en ontmoeting zijn de kerningrediënten.
|
Welzijn in Turbulente tijden: donderdag 5 december 2025
Locatie: Spui25
Tijd: 10.00 – 12.00 uur
Voertaal: Engels
Sprekers: Jelger Kroese, Joline Peters, Ileana Grama, Mieke Lopes Cardozo en Hülya Altinyelken

Wereldwijd wijzen onderzoeken erop dat het onderwijsveld sterk wordt beïnvloed door factoren die langdurige stress en een verminderd welbevinden kunnen veroorzaken. Recente studies hebben zelfs aangetoond dat docenten bijna twee keer zo vaak verhoogde stress en burn-out ervaren in vergelijking met andere beroepen. Deze ontwikkeling benadrukt hoe uitdagend de huidige onderwijscontext kan zijn en hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan het ondersteunen van een gezonde en veerkrachtige leeromgeving.
Hoe kunnen we in een wereld van constante verandering leeromgevingen creëren en behouden waarin zowel docenten als studenten floreren? En hoe zorgen we ervoor dat er op zinvolle wijze wordt voldaan aan de behoeften van neurodivergente studenten?
In samenwerking met Special Interest Groups FRIS (Fair, Resilient, Inclusive Societies) en International Classrooms organiseert TLC-Centraal deze TeachMeet waarin we het volgende onderzoeken:
Of je nu zelf druk ervaart en/of juist actief bent in het bevorderen van gezondere leer- en onderwijsgemeenschappen, deze sessie is jouw kans om op te laden, te heroverwegen en opnieuw vorm te geven hoe welzijn eruitziet, voor iedereen in je klas. Laten we zorgen voor de mensen die voor de toekomst zorgen.
![]() |
Dr. Mieke Lopes Cardozo is universitair hoofddocent in Regenerative Education and Development aan het Amsterdam Institute of Social Science Research en maakt deel uit van de Governance and Inclusive Development Research Group aan de UvA. Daarnaast is ze voorzitter van het Fair, Resilient and Inclusive Societies (FRIS) onderwijsinnovatiebeursprogramma, binnen het Teaching and Learning Centre en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies van de UvA. |
![]() |
Jelger Kroese is co-lead minor Collective Futures aan de UvA. Met een specialisatie in transdisciplinair onderzoek heeft hij Liberal Arts and Sciences gestudeert aan de UvA en volgde hij de master Mediatechnologie aan de Universiteit Leiden. Op dit moment is hij ook actief als trauma-sensitief coach. |
![]() |
Dr. Ileana Grama (Faculteit der Geesteswetenschappen, Capaciteitsgroep Taalwetenschap) behoort tot een minderheid van onderzoekers die zich als linguïst bezighouden met neurodiversiteit en geïnteresseerd zijn in autisme en taalontwikkeling. Zij ontwikkelde een nieuwe themagerelateerde cursus aan de UvA met de FRIS-beurs. Hiervoor werkte zij samen met externe docenten Jonathan Evans MSc en dr. Kirandeep Kaur. |
![]() |
Joline Peters is actief als student psycholoog aan de UvA. In deze rol coördineert ze ook het ASS (Autisme Spectrum Stoornis) studiebegeleidingsprogramma aangeboden door Student Services van de UvA. Ze is afgestudeerd psycholoog met een masters in klinische- en ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Groningen, met specialisatie in de cognitieve gedragstherapie. Na haar studie is ze behandelaar geweest in de GGZ en heeft ze een aantal jaar lesgegeven aan Berkeley College in New York City. |
![]() |
Dr. Hülya Altinyelken is universitair hoofddocent bij de afdeling Child Development & Education (FMG), gespecialiseerd in curriculaire en pedagogische hervormingen, internationalisering in het hoger onderwijs, en inclusie en diversiteit. Ze is voorzitter van SIG International Classroom. Daarnaast heeft ze de NWO Veni, Comenius Senior Fellow en TLC Research Fellowship gekregen om diepgaande analyses uit te voeren binnen deze thema’s. |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Community Engaged Learning (CEL) in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| Community Archaeology in Rural Environments on the Island of Terschelling | Heleen van Londen | Faculty of Humanities | |
| Amsterdam Living Case Lab: where theory meets practic | Marina Khoroujenko | Economics and Business | |
| Holy Shit: Using Community-Engaged Learning to Close the Food Cycl | Claire Paulissen | Faculty of Science | |
| Placemaking | Rosanne van Wieringen | Institute for Interdisciplinary Sciences |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met genAI in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| GenAI for class preparation | Martin Duchac | PPLE | |
| Energy savers | Ivana Bušljeta Banks | FMG | |
| GenAI for brainstorming and as virtual stakeholders | Morten Strømme | Science | |
|
Teaching and Assessing Academic Writing in Times of GenAI |
Joost Krijnen | AUC |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Storytelling in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| Story Telling: On Being Imperfect | Gabor Linthorst | Faculty of Medicine | |
| Including stories to histories | Jouke Turpijn | Faculty of Humanities | |
| Building imaginative ‘muscle’ through sensory storytelling: a designathon workshop
for Higher Education. |
Ydwine Zanstra | Amsterdam University College (AUC) | |
| On Videographic Criticism: Audiovisual Essays in Teaching and Research | Jaap Kooijman | Faculty of Humanities |
Collega-docenten deelden hun ervaring en good practices met Gamification in het hoger onderwijs. Kon je niet aanwezig zijn en wil je meer weten over de presentaties? Neem gerust contact op met de docenten die hun ervaringen hebben gedeeld.
| Onderwerp | Docent | |
| How to escape a boring lecture: an educative escape game | Pieter Walstock | Amsterdam UMC | |
| Building Theory: Utilizing LEGO Serious Play for In-Depth Discussions on
Theoretical Concepts with Students |
Agnes Akkerman | Law Faculty | |
| Escaping the communication gap | Adriana Zoutman | Amsterdam UMC | |
| Game of Traits: a cardgame to explain trait-based ecology | Dedmer van de Waal | Science Faculty | |
| The Call’: Engaging Students Through Interactive Video Experiences | Jeroen Lemmens | Faculty of Social and Behavioural Science | |
| Game theory experienced: speedy online games for large classrooms | Aljaz Ule | Faculty of Economics and Business |
![]() |
Deelnemer TeachMeet 23 oktober: ‘Ik heb in deze bijeenkomst meer geleerd over genAI dan in het afgelopen halfjaar.’ |

