Teacher Story: Vincent Odekerken

Zendtijd loslaten en meer interactiviteit

TLC sprak met Vincent Odekerken, neuroloog en hoofddocent neurologie. Hij heeft net het derdejaars verslag afgerond van zijn Principal Educator project ‘Blended Learning’. Wat had hij voor ogen en wat heeft hij bereikt?

“Aan het einde van het oude curriculum ben ik in het onderwijs gerold”, begint Vincent. De blauwdruk van Epicurus, het nieuwe curriculum, leidde tot een scheiding tussen de lagere leerniveaus van ‘lezen en begrijpen’, die je als student zelf kunt doen, en de hogere niveaus zoals ‘kunnen toepassen’ waarbij je contact hebt met je docent. De zogenaamde flipped classroom. Er moest dus veel aangepast worden want het oude onderwijs van boeken lezen, stampen en toetsen veranderde enorm. Ik kreeg de kans om dat vorm te geven in het project voor mijn PE schap.”

Eerste doel

De overgang naar Blended Learning betekende dat ik als docent moest werken aan inhoudelijk goed lesmateriaal voor het voorbereidend onderwijs voor de studenten; e-learnings, goede Nederlandstalige kennisclips en herkenbare visuals over neurologie. Ik besloot een YouTube kanaal op te zetten dat studenten in de voorbereiding van lessen konden kijken. Na het aanleren van de benodigde technische vaardigheden zoals digitaal tekenen, videokennis en storyboarding, kon ik van start. Mijn doel met YouTube was om 2000 keer bekeken te worden, dat zou betekenen dat de meerderheid van de UvA-Geneeskunde studenten de kennisclips van hun blok bekeken hadden. Er staan nu ongeveer 30 filmpjes over neurologische thema’s en die zijn zo’n 140.000 keer bekeken. Het blijkt dus makkelijk toegankelijk voor studenten buiten de UvA-Geneeskunde en het spreekt een breder publiek aan. ”

Tweede doel

“Vervolgens wilde ik handvatten gaan bieden aan andere docenten die ook dit soort middelen willen inzetten. Dat ben ik samen met de ondersteuning van de onderwijsprofessionals van CEBE gaan oppakken. Door bijvoorbeeld mee te werken aan workshops en masterclasses die het Teaching & Learning Centre (TLC) voor docenten organiseren. Denk aan “Hoe maak je onderwijs blended” en hands-on lessen over technische vaardigheden. Heel leuk om te doen en zinvol, andere docenten hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.”

Laatste doel

“Het breder toepassen van Blended Learning betekende onderwijskundige implementatie in de Bachelor en de Master. De vraag was wel hoe ik dit zou kunnen doen naast mijn taak als arts en docent. Vaak ontbreekt de tijd om zaken goed te ontwikkelen en zeker op zo’n brede schaal. Daarbij verscheen Covid in onze wereld. De oplossing kwam met de komst van de medical educators vanuit CEBE. Zij hebben zoveel meer tijd, kennis en contacten om dit te implementeren. ”

Adviesrol

Vincent is momenteel in eerste jaar van de tweede termijn van drie jaar die je als principal educator gefinancierd kunt krijgen. Het verder ontwikkelen en implementeren van Blended Learning is nu meer op de master gefocust via de medical educators. Hij heeft vooral een adviesrol en doet onderzoek naar onderwijs, evalueert bijvoorbeeld de toepassing van flipped classroom.

Loslaten

“Als docent kreeg ik door het project de kans om te doen wat ik het leukst vind, namelijk interactief onderwijs geven. Vroeger stond ik voor een groep telkens hetzelfde onderwerp opnieuw te leggen. Nu hebben studenten de les bekeken in de voorbereiding en kun je als docent meer de diepte in tijdens de contacttijd. Bovendien krijgt elke student hetzelfde verhaal, dat werkt heel fijn. Aan de andere kant moest ik daar in het begin wel aan wennen. Ik vind bijna niets leuker dan voor de klas staan en vertellen. Dat moet je wel een beetje loslaten. Ik had eerst het gevoel in te leveren maar uiteindelijk brengt het mij per saldo zoveel meer.”

Kennis delen

Zijn advies aan andere docenten luidt dan ook: “Wees niet bang om je zendtijd los te laten voor meer interactiviteit in je les. Zorg dat je de onderwerpen voor zelfstudie goed scheidt van toepassingenopdrachten. En als laatste, onderwijs werkt beter als je het visueel maakt; wees niet bang om digitaal of analoog een stift bij de hand te hebben.”

Meer info over de digitale lessen van Vincent:

YouTube kanaal Vincent Odekerken