TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Begin studiejaar 2022-2023 werden Martijn Kersloot en Thomas Engelsma gevraagd het vak “Ondernemerschap in de zorg” van Medische Informatiekunde over te nemen van twee vertrekkende collega’s. In de verdere vormgeving van het vak hebben ze innovatieve manieren gebruikt om het onderwijs te geven en ook een realistische praktijksetting gecreëerd voor de studenten.
Voordat het vak begon waren Martijn en Thomas al redelijk op elkaar ingesteld. Thomas vertelt: “We zijn allebei alumni van de opleiding, en vervolgens beiden op de afdeling Klinische Informatiekunde gaan werken. We weten wat we aan elkaar hebben en vinden het onwijs leuk om samen een vak te coördineren. Omdat we allebei een andere onderzoeks- en onderwijsrichting hebben, is er een duidelijke taakverdeling: Martijn focust op programmeren en de bedrijfskundige onderwerpen, en ik op kwalitatief onderzoek en Design Thinking”.
“Veel studenten spreekt het ondernemerschap aan. Echter zijn er veel aspecten in de zorg die succesvol ondernemen kunnen belemmeren. Wij willen studenten met goede ideeën op weg helpen door deze aspecten te identificeren en er op te acteren. In dit vak nemen ze een bestaand probleem in de zorg en bedenken hiervoor een ICT-oplossing”.
De oplossing wordt vervolgens uitgewerkt, zowel technisch (in de vorm van een prototype app), als bedrijfskundig (in de vorm van een businessplan). Daarnaast is er de menselijke component: de student leert manieren om de eindgebruiker te betrekken bij de ontwikkeling van digitale innovaties.
“We halen echte ondernemers naar de collegezaal. Het vakjargon en de methodieken die deze gastsprekers gebruiken komen overeen met de theorie in het vak, bijvoorbeeld Design Thinking en de Lean Startup methode. Waar de studenten dit in een onderwijssetting toepassen, horen ze van succesvolle ondernemers hoe zij dit gebruiken in de praktijk”.
Martijn vertelt verder: “In het vak gebruiken we naast colleges, ook andere onderwijsvormen. De studenten gaan bijvoorbeeld met een Harvard Business Simulatie aan de slag, waarin ze leren om te ‘prototypen’: snel testen of een nieuw product bij het aanbod past. Ook worden studenten uitgedaagd om in korte tijd potentiele gebruikers te identificeren en te interviewen. Het eHealth Living & Learning Lab, compleet met opnameapparatuur zoals microfoons, camera’s en eye-trackers, wordt hiervoor ingezet om onderzoek te doen naar o.a. de gebruiksvriendelijkheid van de app”.
“We sluiten het vak af met de ‘Dragon’s Den’, waarbij de studenten kritisch worden bevraagd door verschillende ondernemers uit de digitale zorg. Als zij enthousiast zijn, dan is dat een enorme stimulans voor studenten.”
“Dat theorie aansluit op de praktijk is voor elk vak belangrijk. Maar voor studenten die willen gaan ondernemen vinden wij het extra belangrijk dat ze de leerstof echt in de praktijk kunnen toepassen, om zo hun wildste dromen als ‘ondernemer in de dop’ waar te maken. Het geeft ze handvatten om te starten, misschien wel met het idee dat ze tijdens ons vak uitgewerkt hebben!”
We feliciteren Martijn Kersloot en Thomas Engelsma. Zij wonnen met hun vak ‘Ondernemen in de zorg’ de prijs voor het beste bachelorvak, gekozen door studievereniging MIKpunt. Tijdens de opening van het academisch jaar 2023/2024 werd de prijs uitgereikt.

