Tarlach McGonagle: Studentenpanels bij ALP-vak International Media Law, Policy & Practice

Bij de vakken die onderdeel uitmaken van de Amsterdam Law Practice staat ervaringsonderwijs centraal. Zo ook bij het vak International Media Law, Policy & Practice, waar Tarlach McGonagle coördinator van is:

“Voor dit vak moeten studenten een onderzoekspaper schrijven. Op een gegeven moment bedacht ik me dat het eigenlijk zonde is als zo’n paper in de la verdwijnt nadat deze is nagekeken. Zou het niet leuk zijn om de studenten de paper ook te laten presenteren?”

Dit kwam uiteindelijk tot stand in de vorm van een conferentie met twee panels over onderwerpen waarover studenten een onderzoekspaper hadden geschreven. Studenten spraken zelf, maar kregen ook de taak om relevante experts uit het werkveld uit te nodigen die vervolgens zouden spreken. Het onderwerp werd expres zo beknopt mogelijk gehouden, zodat studenten werden uitgedaagd om dit zelf verder in te vullen.

Wat is ervaringsonderwijs ook alweer?

Ervaringsonderwijs zorgt ervoor dat studenten al tijdens hun studie in aanraking komen met situaties die ze zomaar eens tegen kunnen komen in de praktijk als ze later als juridisch professional aan de slag gaan.

Uit onderzoek blijkt dat ervaringsonderwijs bijdraagt aan de intrinsieke motivatie van studenten doordat zij betrokken worden bij het juridische werk waar zij voor worden opgeleid en er van hen verwacht wordt dat ze een actieve bijdrage leveren aan het onderwijs.

Bij ervaringsonderwijs staat de combinatie van theorie en praktijk centraal. Studenten passen de theorie die zij hebben geleerd direct toe. Dit kan vormgegeven worden op verschillende manieren, denk aan moot courts, simulaties, law labs, law clinics, stages en rechtswinkels.

Ervaringsonderwijs kan echter ook een plaats hebben in het reguliere onderwijs. Studenten nemen dan een bepaalde juridische rol aan en doen hierdoor bepaalde skills op die zij bij regulier onderwijs niet zouden opdoen en ze ontwikkelen hun professionele identiteit.

Wat leren studenten bij het organiseren van een panel?

Een van de speerpunten van ALP-onderwijs is de ontwikkeling van een professionele identiteit en de daarbij horende omgangsvormen. Doordat studenten zelf experts moeten aanschrijven, leren ze hoe je dit op een juiste manier doet. Studenten leren hierbij allerlei organisatorische en communicatieve vaardigheden. Hoe ga je bijvoorbeeld om met tegenslagen? Hebben studenten alternatieven voorhanden als een expert de uitnodiging afwijst? Ook werken de studenten samen in tweetallen, waardoor het samenwerken wordt geoefend. Dat zijn dingen die in het professionele leven essentieel zijn.

Daarnaast heeft het ook vakinhoudelijk toegevoegde waarde. Je kunt pas beslissen welke experts relevant zijn om uit te nodigen als je je goed hebt verdiept in het onderwerp waar je je mee bezig houdt.

“Doordat studenten zoiets vaak voor het eerst doen is er sprake van een mooie leercurve. Studenten worden uit hun comfort zone gehaald. Zo heb ik studenten aangespoord om zo min mogelijk docenten die betrokken zijn bij de master Informatierecht uit te nodigen. Achteraf blijkt wel dat studenten het enorm leuk vinden om zoiets te doen.”

Studenten schrijven na afloop ook een reflectieverslag, waarbij ze worden gevraagd om kritisch te kijken naar zichzelf. Wat ging er goed, en waar had je meer moeite mee? Dat zorgt ervoor dat studenten inzicht krijgen in hun eigen kwaliteiten.

Kun je een voorbeeld geven van de onderwerpen tijdens zo’n conferentie?

Uiteindelijk werd er vorig jaar een panel gehouden over desinformatie rondom covid-19 en een panel over geweld tegen journalisten. Het waren online panels wegens covid. Dit jaar was het weer ‘business as usual’ met een conferentie en een media law moot court op locatie (zie: https://www.ivir.nl/imlpp2022/). Een van de panels ging over strategisch procederen tegen journalisten, activisten of NGO’s om ze de mond te snoeren. Hier komt binnenkort regelgeving over van de Raad van Europa en de EU. Voor studenten is het enorm leuk om hier op hun eigen bescheiden manier aan bij te dragen. Hun eigen onderzoek komt op die manier tot leven: de praktijk wordt gekoppeld aan de theorie.

Het programma van de conferentie van vorig academisch jaar zag er zo uit:

“De inhoud is mede vormgegeven door studenten. Zo wou iemand graag iets doen met Trump en fake news. Uiteindelijk is dat een soort rode draad geworden. Dat was heel leuk om te zien.”

Hoe ondersteun je als docent studenten die een panel organiseren?

Onder studenten heerst er een gezonde prestatiedruk. Als docent sta je ervoor open om te sparren met studenten die ergens mee worstelen. Op een gegeven moment is er ook een oefensessie met alle betrokkenen gehouden, waarbij men elkaar van feedback voorzag. Studenten leren op die manier ook weer van elkaar, waardoor er meteen een peer learning-component terugkomt in het vak.

Wat zijn goede tips voor docenten die ook zoiets willen inbrengen in hun vak?

Eerlijk is eerlijk, het kost heel veel tijd voor de docent wil je zoiets goed doen. Als je het vak verzorgt met meerdere docenten, scheelt dat. Dan kun je een deel van de studentenbegeleiding verdelen. Dat helpt qua inzet. Maar je doet wel het een en ander in je vrije tijd.

Verder is het belangrijk dat je studenten toch weet te motiveren voor bepaalde elementen die niet verplicht zijn. Bij dit vak vindt de beoordeling namelijk plaats op basis van het onderzoekspaper, een blog en een reflectieverslag, om de gelijkheid te waarborgen. Dit vak is een keuzevak, dus dan zijn studenten wel gemotiveerd om net iets meer te doen. In november is er ook een showcase van het vak waarbij duidelijk wordt aangegeven dat er extra dingen komen kijken bij dit vak. Dat helpt altijd wel.

Volgens Tarlach loont het uiteindelijk niet alleen voor de studenten, maar ook voor de docent:

“Elk jaar krijg ik complimenten van experts voor de studenten. Dat gaat dan over hoe ze spreken, voor de communicatie en voor de organisatie. Ik ken veel van de experts en informeel hoor ik hoe goed ze het doen. Soms zijn de conferenties professioneler dan ‘echte’ conferenties. Voor mij is dat het hoogtepunt van het jaar. Dan ben ik heel erg trots. Je ziet wat studenten op eigen kracht kunnen bereiken, hoe veel ze uit zichzelf kunnen halen en ook hoeveel kilometers ze maken tijdens het proces.”

Meer leren over juridisch ervaringsonderwijs?

Volg dan deze E-learning die speciaal is ontwikkeld voor diegenen die onderwijs (gaan of willen) geven in vakken die onderdeel zijn van de Amsterdam Law Practice (ALP). ALP  is het ervaringsonderwijsprogramma van de masteropleidingen van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid aan de UvA.