Tamar de Waal – Peerfeedback met FeedbackFruits

activerend leren
peer review
good practices

Rechtswetenschappelijk onderzoek is een eerstejaars bachelor vak waarin studenten voor het eerst een (bescheiden) rechtswetenschappelijk onderzoek moeten schrijven.

Doordat de meeste studenten nog weinig tot geen ervaring hebben met het schrijven van een juridisch onderzoek, is continue en en adequate feedback van groot belang. Binnen dit vak zijn (peer)feedback én reflectie op deze feedback dan ook een vast onderdeel.

Peerfeedback met FeedbackFruits

Door enerzijds het grote aantal studenten en de campusrestricties en anderzijds de mogelijkheden en het gebruiksgemak van de tool is er gekozen om afgelopen twee jaar het peerfeedbackproces met de tool FeedbackFruits te doen. En met succes.

Nadat de studenten door middel van een kennisclip waren geinstrueerd over de opdracht, het achterliggende doel en het feedbackproces zelf, werden alle studenten na het inleveren van hun draft aan elkaar gekoppeld en konden ze aan de hand van een ontwikkelde rubric elkaars werk van feedback voorzien.

Met behulp van de tool FeedbackFruits konden studenten elkaar  van feedback voorzien in de online omgeving. Enerzijds moesten studenten feedback geven op vooropgestelde criteria (zoals structuur, bronnen, inhoud en spelling) en anderzijds konden studenten extra opmerkingen plaatsten bij de geschreven teksten.

Bekijk onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van ontvangen feedback van een student. Je ziet de beoordeling per onderwerp en je kan als student op de losse opmerkingen en de gemarkeerde tekst klikken.

In deze afbeelding een voorbeeld van ontvangen feedback van een student. Je ziet de beoordeling per onderwerp, je kan op de losse opmerkingen klikken én ziet de gemarkeerde tekst.

Ervaring studenten

Studenten spendeerden gemiddeld 465 minuten aan het geven en verwerken van de peerfeedback.

Daarnaast werden er gemiddeld 14 opmerkingen per tweetal gemaakt, met uitschieters richting de 100 opmerkingen per essay! Studenten hebben de tool over het algemeen als  positief ervaren (zeker toen er nog coronarestricties waren) en dat kwam ook terug in de uiteindelijke evaluatie van het vak.

Groot voordeel van de tool is dat het geïntegreerd  is in canvas, waardoor studenten aangaven dat het prettig en intuitief werkte.

Ervaring docenten

Ook de betrokken docenten waren van mening dat deze nieuwe opzet van peerfeedback met FeedbackFruits in de kern  goed is verlopen en ook komend jaar zal er weer gebruik worden gemaakt van de tool. Toch is er ook nog wel ruimte voor verbetering. In de opzet van RWO moesten studenten elkaar feedback geven (A>B, B>A), terwij deze wederkerigheid niet automatisch kan worden ingesteld. Studenten moesten zelf zorgen dat ze de juiste duo’s vormde, maar dit ging in enkele gevallen mis.  Daarnaast moeten we blijven zoeken naar optimalisatiemogelijkheden. Bijvoorbeeld: hoe minimaliseer ik de kans op onevenredige peerfeedback, hoe controleer ik de kwaliteit van de peerfeedback en hoe behoud je overzicht tussen verschillende werkgroepen.

Het blijft een uitdaging om met zoveel studenten een goed opgezette peerfeedbackopdracht vorm te geven waarbij studenten echt actief en betrokken met elkaar bezig waren zodat ook de  sociale cohesie van studenten wordt verstekt, maar als het goed gaat dan is de didactische meerwaarde enorm.

Meer weten over Peerfeedback & FeedbackFruits?

Naar aanleiding van dit project is er een online module ontwikkeld over hoe jij als docent peerfeedback kan integreren in je onderwijs. Deze e-learning gaat over de didiactische voordelen van peerfeedback, het peerfeedbackproces, de rol van de docent en hoe je kan toetsen wanneer je gebruik maakt van peerfeedback? Daarnaast gaat de e-learning dieper in op de peerfeedbacktool FeedbackFruits en hoe jij als docent deze tool kan inzetten.