Teacher Story: Matthias Cabri en Frank Smithuis

“We willen andere docenten inspireren”

Medical Educator Matthias Cabri kreeg samen met Mario Maas en Frank Smithuis van Radiologie de kans om te starten met het geven van live les via You Tube. “Niet alles gaat goed en dat is niet erg, je moet gewoon beginnen, is onze ervaring na de eerste twee streamsessies. Wij willen ons verhaal graag delen met andere docenten.”

Matthias: “Onze studenten moeten, zeker in acute situaties, zich snel een beeld kunnen vormen. Vaak gebeurt dat in multidisciplinair overleg. Wij merkten dat onze studenten zich niet altijd even comfortabel voelen om dan vragen te stellen. Het idee ontstond om vragen stellen makkelijker te maken. We geven nu studentgestuurd college en doen dat live op YouTube. Studenten sturen vragen naar ons en wij bundelen dat tot een les. Vervolgens zenden we in een tafelgesprek deze les live uit op YouTube.”

Sponsor
“Onze inspiratie kwam van het YouTube kanaal van neuroloog Vincent van Odekerken. Via sponsoring van SURF, de ICT-coöperatie van onderwijs en onderzoek, konden we ons idee uitwerken; we mogen zes uitzendingen maken.”

Techniek
“We liepen in het begin vooral tegen technische zaken aan.  We hebben op Radiologie een zaal met twee camera’s, en twee microfoons. Het was een uitdaging om het video en audiosignaal de zaal uit te  krijgen naar het Internet. Zonder onze technische man Jean Pierre was het niet gelukt. We plaatsen de video ook online, zodat het altijd na te kijken is.”

Talkshow
“We staan in  een soort van talkshowsetting. Mario en Frank bespreken een onderwerp en studenten stellen daar via de chat vragen over. Ik ben de moderator en speel de vragen door aan Mario en Frank.  Door het samen te doen maak je het interactiever. Ook wisselen we af te toe van camerastandpunt, dan is het minder statisch. En we gebruiken de Mentimeter, om interactie met de student te vergroten. ”

Website en Instagram
“Via de site poliradiologie.nl kunnen studenten vragen stellen die wij meenemen in de lessen. We gebruiken deze vragen ook om het bestaande onderwijs te verbeteren. Daarnaast hebben we een pagina op Instagram.”

Haalbaar
Frank Smithuis licht de aanleiding nog verder toe: “Als radioloog en docent werken we in de bachelor nauw samen met verschillende collegae-medici om studenten de toegevoegde waarde van beeldvorming te leren. Tijdens de bachelor gebeurt dat middels leren in kleine teams met veel interactieve elementen. In de masterfase zijn studenten veel meer in control over hun eigen leerproces. Het bleek tijdens de master logistiek niet haalbaar alle lessen fysiek te geven. Coassistenten lopen stages in de hele regio en kunnen niet altijd aanwezig zijn in Amsterdam UMC. Daarbij geven we lessen voor elk coschap, dus de hoeveelheid contactmomenten zou enorm toenemen, aangezien alle coschappen simultaan lopen.”

Online
“De oplossing moest online onderwijs worden. Tot dan toe bleken er vaak drempels te zijn om dit te laten slagen. Er is altijd wel een ID, wachtwoord of specifieke link nodig. Daar wilden we vanaf. Ik heb een YouTube kanaal gestart waar we kennisclips plaatsen gericht op een specifiek coschap. YouTube is natuurlijk altijd en overal toegankelijk. Vervolgens konden we dit platform gebruiken om onze live colleges te hosten. Ik had al ruime ervaring met praten voor een camera of een volle zaal; maar online streamen is toch weer anders. De zaal is leeg en toch kijken er vele mensen (on)zichtbaar mee.”

Subscriben
De video’s en livesessies versterken elkaar in het aantal views; na een livesessie merken we dat de co-assistenten de overige video’s beter weten te vinden. Een beetje reclame hoort daar ook bij: vergeet vooral niet te subscriben!”

Kanalen

Website waar studenten vragen stellen: https://poliradiologie.nl

Youtube voor uitzending: https://www.youtube.com/c/RadiologieAmsterdamUMC

Instagram: polikliniek_radiologie_aumc