Teacher Story: Mariska Leeflang

"Samen geeft inspiratie"

Binnen de faculteit Geneeskunde coördineert Mariska Leeflang het honoursprogramma voor bachelor en master studenten. In het kader daarvan heeft zij in 2020-2021 het traject voor het behalen van de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) gevolgd en afgerond in mei 2021. Wat betekende dit traject voor haar?

“Wat mij betreft richt de SKO zich vooral op de vraag; waarom is het curriculum waarin je onderwijs geeft zo opgebouwd ,zoals het is opgebouwd. Het gaat bij de SKO niet om het ontwikkelen van concreet onderwijs, maar vooral over de inbedding van de losse onderdelen in het curriculum van de gehele opleiding. Ik vond het heel erg inspirerend om het traject samen te doen met andere enthousiaste docenten van andere UvA-faculteiten. De SKO heeft daarin  een echte netwerkfunctie.”

Visie en herziening
“Tijdens het SKO-traject werk je onder meer aan een eigen innovatietraject. Ik heb mij gericht op de inrichting van het honoursprogramma voor de bachelor studenten. Daarin heb ik twee onderdelen aangepakt; een visie geschreven over het gehele honoursprogramma en een herziening van het onderdeel ‘Persoonlijk Leiderschap’ door het hele honoursprogramma. Hoe kunnen we dit zo vormgeven in het onderwijs en de opzet van het portfolio, dat dit duidelijk is voor de studenten en zij hier invloed op uit kunnen oefenen?”

Begrip en betrekken
 “Naast de opbrengsten voor mijn eigen project heeft het SKO-traject voor mij opgeleverd dat ik de onderwijsvisie van het AMC – Epicurus beter begrijp. Ik kende deze natuurlijk wel en het is eerder wel uitgelegd maar nu viel alles op zijn plaats, doordat je de theorie  aangeboden krijgt. Dat is heel fijn. Dan weet je waarom bepaalde beslissingen genomen zijn. En het andere wat het mij heeft opgeleverd, is dat het SKO traject is ingestoken op het meekrijgen van mensen. Ik ben best autonoom in de dingen die ik doe. Maar ik heb tijdens het SKO-traject gemerkt, dat je verder komt als je mensen erbij betrekt. Soms omdat het moet maar ook omdat het inspireert. En je krijgt meer draagvlak als je meerdere mensen erbij betrekt.”

Meegeven
“Tot slot, zou ik deze twee tips aan docenten willen meegeven:

• Lees het boek: Teaching for Quality Learning at University van Biggs & Tang (2011). Ik heb dit boek met veel plezier en herkenning gelezen.
  • Betrek collega’s bij de ontwikkeling van je onderwijs. Je wordt er zelf enthousiaster van, zij komen met ideeën en door hun enthousiasme werk je zelf met meer plezier aan de ontwikkeling van het onderwijs.”