Teacher Story: Maartje van Haperen

“Durf toe te geven dat je vastloopt”

Maartje van Haperen volgde een SKO-traject en gaf simulatieonderwijs een plek binnen de nieuwe master geneeskunde. Al eerder zette zij simulatietrainingen op voor de medewerkers van de afdeling Anesthesie. Met het project dat zij momenteel uitvoert in haar rol als Principal Educator wil zij de trainingen breder beschikbaar maken voor andere medisch specialistische vervolgopleidingen.

“Door de realiteit na te bootsen kun je de realiteit trainen, begint Maartje. “In die situaties waar er sprake is van een ‘high demand en high stakes’, moeten hulpverleners adequaat kunnen handelen. Daar is simulatie van levensbelang. Dat gebeurt onder andere bij de politie, brandweer en vliegtuigpersoneel. Datzelfde geldt ook voor mijn vak anesthesie en andere medische vakken, je hebt immers te maken met leven en dood. Medisch onderwijs dat gebaseerd is op simulatie helpt de patiëntveiligheid vergroten. ”

Direct mobiliseren
Simulatie is de manier om de technische, ook wel medisch inhoudelijk, en niet-technische vaardigheden zoals communicatie en samenwerking van een team te trainen. “Situaties die niet vaak voorkomen of grote impact hebben zijn heel zinvol om te trainen omdat je zo het denken en handelen automatiseert. Dat betekent dat je je kennis direct kunt mobiliseren en kunt omzetten naar effectief teamwerk om de juiste handelingen en stappen tijdens een trauma toe te passen.”

Resultaat
Concreet heeft de inzet van Maartje voorafgaand aan het SKO geleid tot een trainingsruimte met materiaal, “high fidelity” simulatie apparatuur en uiteindelijk tot getraind personeel.  “Ik heb vervolgens tijdens mijn SKO traject simulatie onderwijs een plek gegeven binnen de nieuwe master geneeskunde. Het is een middel voor het onderwijs, over het behandelen van de acuut vitaal bedreigde patiënt.” Momenteel werkt zij aan een disciplinair overstijgende onderwijsmodule. Deze is activerend, kleinschalig, heeft focus op de realiteit en biedt meer interprofessionele ontwikkeling.

Structuur
Ik merk dat ik tijdens het opzetten van het PE project veel hebt gehad aan mijn lessen uit het SKO traject. Bijvoorbeeld hoe je zoiets gestructureerd aanpakt. En hoe je je staande houdt tussen alle belangen, hoe behartig je deze met behoud van commitment, hoe zorg je dat er een win-win is voor alle betrokkenen. En niet onbelangrijk; hoe zorg je dat jouw plan de gewenste aandacht krijgt.”

Durven
“Ik heb ervaren dat het belangrijk is om zoveel mogelijk belanghebbenden te betrekken. Ik heb een fase gehad dat ik voelde dat ik aan het zwemmen was in een brij van gedachten. Dat was niet fijn. Gesprekken met andere PE’s en met mijn mentor hebben mij op weg geholpen. Je kunt het niet alleen en dat moet je ook niet willen. Mijn tip is daarom ook; durf toe te geven dat je vastloopt. Wat volgt is leerzaam en leuk en brengt je een netwerk waarin je elkaar versterkt. Geef dus niet op! En wees op zijn tijd een doorzetter, want ik heb ervaren dat de aanhouder wint.”

Verwachtingsmanagement PE

“Ik vind het zinvol dat onze organisatie werkt aan verwachtingsmanagement en het bieden van meer structuur voor nieuwe PE’s.  Toch hoort het feit dat je het soms even niet weet bij het proces dat je doorloopt in projecten als deze.”

Passie
“De trajecten hebben mij persoonlijk heel veel plezier gebracht. Ik word enthousiast van alle ontwikkelingen en ben heel blij met de kans die ik krijg om dat vorm te geven. Het is gewoon geweldig om met gelijkgestemden met een passie samen te werken.”

Promo

Een promo filmpje over cardio simulatie is nog niet helemaal klaar. Nog even geduld en dan vind je hier de link.