Teacher Story: Jos Bramer

‘Team Based Learning is fantastisch onderwijs’

Jos Bramer is oncologisch orthopeed en onder andere docent, projectleider en coördinator bij de bachelor geneeskunde. In 2021 werd hij gekozen tot docent van het jaar. TLC sprak een betrokken mens met een groot hart voor het onderwijs en zijn vak: “Het gaat mij om de patiënten en studenten”.

“Overweldigd, overvallen”, zijn de eerste woorden die Jos geeft aan zijn verkiezing van vorig jaar. “Stiekem was ik er best wel trots op. Toen ik hier ooit als jonge student binnenstapte had ik nooit gedacht dat dit mogelijk was.” Hij praat niet graag over zichzelf, liever benadrukt hij hoe geweldig hij het vindt om studenten te helpen in hun ontwikkeling tot arts. En vol enthousiasme vertelt hij over zijn rol als coördinator van het blok wdd1. “Direct invloed uitoefenen op het onderwijs dat in jouw blok gegeven wordt, dat is wat mij drijft om dit te doen.”

Taken
“Als coördinator plan je het blok. Je hebt overzicht over de inhoud en indeling. Dat doe je uiteraard niet alleen, de blokondersteuners helpen bij een belangrijk deel van het regelwerk . Daarnaast stel je de toetsen samen door docenten uit te vragen en door samenwerking met Team Toetsen. Zo borg je dat de examens en toetsen voldoen aan het principe van constructive alignment, ofwel leerproces versterkende toetsing. Niet onbelangrijk als coördinator; door de PDCA-cyclus werk je continue aan verbetering van het onderwijs”, voegt hij toe.

Ingebed
Een goed voorbeeld van de invloed die Jos als coördinator uitoefent; Voor het project Internationalisering@home, waarin hij als principal educator samenwerkt met Guus ten Asbroek (link onderaan), betekent die rol dat hij internationalisering sneller kan inbedden in het onderwijs. “Deze dwarsverbanden werken als een katalysator.”

Rigoureuze verandering
In de diverse rollen die hij in de afgelopen jaren in het onderwijs op zich nam, staat verbetering altijd voorop. “Rond 2015 moest er in het curriculum van de bachelor geneeskunde een rigoureuze verandering plaatvinden. Als themacoördinator werkte ik mee aan het inrichten en implementeren van de nieuwe onderwijsprincipes van zelfregulerend onderwijs. Dit stond haaks op de tot dan toe gebruikte methode van meester en gezel. We waren er onwennig mee en de overgang ging niet altijd soepel. Daarbij moest het vorm krijgen in minder dan een jaar, een hectische tijd.”

Evaluatie
“We zijn nu jaren verder en inmiddels is de bachelor geëvalueerd. In deze evaluatie is er gekeken of de leerdoelen matchten, of de lessen voldoende studentgericht ontworpen waren en of deze een spiraliserend karakter hadden, dus of de inhoud over meerdere jaren wordt behandeld met een steeds hogere moeilijkheidsgraad. Daarnaast werd beoordeeld of de toetsen het leerproces versterkten.”

Begeleiding
“Het curriculum bleek gewaardeerd door de student. Uiteraard waren er verbeterpunten en daar wordt aan gewerkt. Wat ik mij vooral aantrok en nog steeds aantrek zijn de studenten die ergens tussen wal en schip raakten en recidiveerden. We bieden hen nu wekelijks een uur waarin we een week terugblikken en vooruitblikken en die begeleiding helpt.”

Team based learning
Jos is groot fan van Team Based Learning: “De komst van TBL is geweldig. Dat is écht fantastisch onderwijs. Als docent voor een klas staan en alleen maar vertellen helpt niet. De zelfstudie van de student en de toepassingssessie daarna, de toetsen die dit versterken, dat is echt veel beter onderwijs! Hierbij is er overigens wel een spanningsveld tussen wat goed onderwijs is en wat een student van nature wil. Studenten met intrinsieke motivatie gaan vaak het best.”

Tot besluit
Jos besluit met een aanbod aan iedereen met interesse in het coördinatorschap: “Wil je invloed op het onderwijs, docenten motiveren om het beste uit zichzelf te halen, heb je een groot hart voor onderwijs en wil je (nog) meer zingeving ervaren? Kom langs of bel: ik vertel je graag meer!”

Jos werkt samen met Guus ten Asbroek in het project Internationalisering@home

Lees meer in de Teacher Story van Guus