Teacher Story: Jeffrey Mattray

"Blijf dicht bij jezelf"

Jeffrey Matray is uitgeroepen tot docent van het jaar van de Bachelor Medische Informatiekunde. Hij studeerde bewegingswetenschappen en volgde de master Biomedical Engineering, en is sinds twee jaar junior docent.  Hier het verhaal van een snelle aanpakker die leerde structureren.  “Ik heb de kans om te groeien met beide handen aangegrepen!”

Zijn post op LinkedIn na zijn verkiezing luidde: ‘Na mijn eerste lesjaar als docent voor de opleiding Medische Informatiekunde heb ik van mijn lieve studenten de prijs voor beste docent Medische Informatiekunde in ontvangst mogen nemen. Na een ongemakkelijk en sprakeloos ontvangst sta ik nog steeds een beetje te stuiteren.’

“Ik wist helemaal niet dat junior docenten hiervoor in aanmerking kwamen, dus ja, het overviel me en ik ben er erg blij mee. Je doet het uiteindelijk voor de studenten, het gaat om bijdragen aan hun leerproces. Dat ze waarderen wat ik gedaan heb, voelt als een opkikker voor mij, voor mijn collega junior docenten en voor de hele opleiding. De erkenning voelt goed voor ons allen, want ik heb het echt niet alleen gedaan.”

Omzetten
“Een half jaar voor de coronatijd startte ik als junior docent. Het eerste jaar deed ik ontwikkelingswerk; mijn vakken Statistiek en Strategisch Informatie Management omzetten van klassiek onderwijs naar activerend en blended. Samen met de coördinatoren bepaalden we leerdoelen en lesdoelen en bekeken wat voor werkvormen erbij pasten.  En toen kwam covid. Het was even puzzelen, gelukkig bleek dat we het vrij snel ook online konden geven.”

Groeien
“Ik vond dat erg spannend, ik had nog niet vaak fysiek lesgegeven en online helemaal niet. Hoe zou de dynamiek zijn? Ik vond het in het begin moeilijk om mijn relatie met de studenten online goed te kunnen peilen. Begrepen ze alles? Vonden ze het leuk? Deed ik het wel goed? Dat we in de breakout rooms ook ruimte namen voor informelere gesprekken, bleek positief voor de onderlinge band. En het is heel fijn dat je uit de evaluaties feedback krijgt, je krijgt dan de kans als docent om te groeien.”

Handvatten en BKO
“Ik ben nogal van iets snel aanpakken, terwijl het bij lesgeven beter is om een gestructureerde aanpak te volgen. Mijn coördinatoren en de BKO cursus boden mij het gereedschap dat ik nodig had. Ook kreeg ik goede handvatten in de workshop ‘Toetsvragen maken’.  Ik ben zonder twijfel een andere docent dan in het begin. Mijn schaal van flexibel en vriendelijk zijn heeft nu duidelijkere grenzen. Maar in de kern ben ik niet veranderd, het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven.”

Tips
Jeffrey sluit af met tips die hij zelf ook toepast.  “Vind je eigen lesmethode en varieer in werkvorm.  Luister naar je studenten, achterhaal wat werkt bij een student, en leer van de evaluaties van de studenten. Als praktische tool noemt hij Miro, een online whiteboard en samenwerkingsplatform  waar je post-its en opmerkingen kan plaatsen. Heel goed inzetbaar voor creatief denkwerk!”