Teacher story: Hidde Veenstra

“Ik zit helemaal op mijn plek”

In 2016 studeerde hij af als KNO-arts, in 2017 verdiepte hij zich in Hoofd-halschirurgie tijdens zijn fellowship in Australië. Een herseninfarct maakte abrupt een einde aan de toekomst die hij voor ogen had. Zijn linkerhand raakte verlamd. Nu geeft Hidde Veenstra als arts-docent vaardighedentraining aan studenten en als medical educator ontwikkelt hij onderwijs. “Ik zit helemaal op mijn plek.”

“Studenten medische vaardigheden aanleren gebeurt tijdens het vaardigheden onderwijs en is verdeeld over de drie de jaren van de bachelor”, begint Hidde zijn uitleg. “Naast het praktische gedeelte hebben we het met elkaar ook over het professionele gedrag in je rol als arts; hoe gedraag je je tegenover een patiënt en hoe ga je om met het medisch geheim. Om de studenten goed voor te bereiden oefenen ze met elkaar, zodat ze ook ervaren hoe het is om in de rol van patiënt te zitten.”

Veilig
“We trainen vaardigheden op alle onderzoeksgebieden, zoals buik, hart en longen, neurologie, orthopedie en natuurlijk ook basic life support. Het eerste jaar beginnen we met een algemene inspectie,  meten van bloeddruk, ademhaling, pols en het palperen van de lymfeklieren. Bij elke les hoort een online voorbereiding; een e-learning of een kennisclip. Als een student deze stof niet vooraf doorneemt, dan is het lastig meekomen in de vaardigheden les. De eerstejaars zijn vaak zenuwachtig bij de eerste keren dat ze elkaar moeten onderzoeken. Als docent is het dan extra belangrijk om de les in goede banen te leiden en studenten een veilig gevoel te geven. Ik doe dat door het met hen te hebben over het professionele gedrag, over grenzen en door goed rond te lopen tijdens de les, zodat ze vragen kunnen stellen.”

Enthousiasme
“Soms sta je voor de uitdaging dat een groep wat minder gemotiveerd is. Iedere docent gaat daar op een eigen manier mee om. Ik merk dat het helpt als ik dan wat actiever rond ga lopen en gerichte klinische vragen stel tijdens de les. Soms doe ik de vaardigheid nog een keer voor of vertel ik over voorbeelden uit de praktijk. Het uitstralen van enthousiasme helpt zeker bij het motiveren, is mijn ervaring.”

Communicatie
Daarnaast geeft Hidde ook af en toe les bij Heelkunde. Naast de theorie oefenen studenten met communicatieve vaardigheden. “Het goed kunnen overbrengen van de diagnose en het beleid, het voeren van slechtnieuwsgesprekken of het uitleggen van een bepaald medicijn is voor studenten later heel belangrijk. Naast medische kennis bepaalt goede communicatie hoe een patiënt jou als arts ervaart. ”

Vanzelf
Hoewel het niet de bedoeling was om docent te worden, lijkt de rol wel op zijn lijf geschreven. “Het doceren voelt voor mij alsof het vanzelf gaat, de klik was er meteen en ik krijg er energie van. Het helpt misschien dat ik in mijn opleiding tot KNO-arts regelmatig coassistenten begeleidde, en dat ik tijdens mijn promotie best vaak voor groepen heb gestaan tijdens lezingen. Na mijn revalidatie traject werkte ik nog een jaar als verzekeringsarts maar dat was echt niets voor mij. Nu zit ik wel helemaal op mijn plek.”

Ontwikkeling onderwijs
Als medical educator ontwikkelt Hidde onderwijs. “De toekomst zal steeds meer bestaan uit het online thuis voorbereiden en het geleerde in de les in praktijk brengen. Ik ontwikkel daarvoor onder andere e-learnings en kennisclips. In mijn bko-traject leerde ik goede vragen stellen en het belang van leerdoelen formuleren. Deze kennis gebruik ik vooral bij de ontwikkeling van online onderwijs. Wat de toekomst betreft zie ik de digitale ontwikkelingen in het onderwijs zoals het gebruik van VR verder toenemen. Studenten oefenen nu op elkaar, het is moeilijk om ze de bepaalde afwijkingen in een lichaam te laten voelen. Simpelweg omdat de studenten gezond zijn. Ze zien en voelen pas bij hun coschappen de afwijkende aandoeningen. Met virtual reality kan het in de toekomst mogelijk worden om dat eerder te gaan leren.”

Palet
Hidde bekleedt overigens nog twee onderwijsrollen. Als coördinator van de semi-arts stage zorgt hij voor het reilen en zeilen rondom het plaatsen van studenten, voert hij eindgesprekken en is het doel om hierin steeds meer  samen te werken met de VU. En in zijn rol als coördinator verbredend coschap zorgt hij voor voldoende coschapplaatsen, organiseert hij de terugkomdag en het onderwijs voorafgaand aan deze stage. “Het is een mooi palet aan werkzaamheden!”, aldus Hidde.

Inspirerende leeromgeving
“Ik ben heel blij met ons team van arts-docenten dat onder meer bestaat uit basisartsen, huisartsen, een kno-arts en gynaecologen. We bespreken samen de practica en kijken bij elkaar in de les als de roosters het toelaten. Ook in het team van de Medical Educators ervaar ik dit enthousiasme en teamgevoel enorm. We willen een zo inspirerend mogelijke leeromgeving bieden. Ik hoop dat daardoor en door ons enthousiasme studenten zeggen: Ja, ik wil echt dokter worden!”