Teacher Story: Danielle Sent

“Verbeteren begint met goed reflecteren”

De projecten voor haar SKO traject en voor het PE schap en onderzoek in het kader van het Fellowship van de UvA hebben allen één doel; continue verbetering van het onderwijs.  Danielle Sent, docent bij Medische Informatiekunde ademt onderwijsinnovatie met de focus op blended learning/technology enhanced teaching.

“Als ik langere tijd hetzelfde doe, vind ik dat steeds minder leuk worden”, vertelt Danielle. “Ik vraag me dan af, kan het niet anders, efficiënter of leuker. Zo ontstond een paar jaar geleden de wens om mijn onderwijs blended te maken. Door een project ‘blended learning’ kreeg ik, ondersteund door ICTO, die kans. Om dat vervolgens in mijn SKO traject en later ook voor mijn PE schap breder te onderzoeken. Daarnaast doe ik een tweejarig onderzoek naar onderwijs via een Fellowship bij
de UvA. Daarbij is gekozen om in de nieuwe bachelor Medische Informatiekunde te kijken hoe docenten het principe ‘flipped classroom’ inzetten.

Onderwijskundige
“Het doen van onderzoek naar onderwijs is cruciaal om het onderwijs te innoveren. Zonder gedegen onderzoek is er geen verbetering. En verbetering begint met goed reflecteren op je eigen onderwijs. Daar heb je anderen voor nodig die niet alleen naar de inhoud, maar juist ook naar de vorm kijken, bijvoorbeeld een onderwijskundige (van het CEBE) die je een kritische spiegel voorhoudt.  Je komt alleen verder als je buiten je eigen kader kijkt en patronen en methoden durft los te laten”.

Opbrengst
“Ik ben in de loop van de tijd kritischer naar onderwijs gaan kijken. Ik heb daardoor met name het gevoel een betere onderwijsontwikkelaar te zijn geworden. Als onderwijs je passie is, is het doen van onderzoek naar onderwijs een uitstekende manier om je te kunnen ontwikkelen. Voor mij is het daarin samen met anderen optrekken essentieel. Het brengt je zoveel meer dan alleen de uitkomsten van een project. Je gaat deel uitmaken van een community, je leert anderen binnen en buiten de organisatie kennen. Je deelt ervaringen, ook over praktische zaken zoals het gebruik van een tool tot een manier van uitvragen, die je nog niet kende. Dit geeft mij veel hernieuwde energie.”

Community
“PE’s weten elkaar steeds beter weten te vinden op onderwerpen die elkaar raken. Toch is er nog wel terrein te winnen. Een voorbeeld; bij medische informatiekunde zijn er kleine groepen studenten. Wij zijn in staat om innovaties snel te implementeren en dat te evalueren. Daar kunnen andere docenten hun voordeel mee doen. We moeten het alleen wel van elkaar weten. Verbinding met elkaar en de organisatie leidt tot efficiënter samenwerken en beter onderwijs. Ook voor onszelf; ik ben bijvoorbeeld al een aantal keren betrokken geweest bij de TLC masterclasses en volg ze uiteraard ook. Zo inspirerend, net als het bijwonen de O3 Themaclub. Een andere blik, verdiepen en verbreden. Er is veel aanbod binnen het TLC. “Wat je uit de community haalt heb je zelf in de hand, is mijn ervaring. ”

Tot slot
“Binnen onze faculteit zie ik zoveel bevlogen mensen met onderwijs bezig zijn.  Juist omdat we zo kritisch zijn op ons eigen werk, vergeten we vaak onze successen te vieren. Laten we samen blijven bouwen we aan de kwaliteit van het onderwijs. Want alleen samen komen we verder!”

Lees ook dit eerder gepubliceerde blog van Danielle