Teacher Story: Armida Fabius

Goed voorbereid de oogheelkundige kliniek in

Het onderwijsteam van oogheelkunde ontving in 2021 een Grassroot voor de integratie van een spleetlampsimulator in het oogheelkundig onderwijs. “De simulator helpt ons om de studenten goed voorbereid en met vertrouwen de kliniek in te laten gaan.”

“In de spleetlampsimulator zitten 150 casussen”, begint Armida Fabius, die naast coördinator oogheelkunde van de Master ook de rol van oogheelkundig onderzoeker en docent heeft. “Studenten doorlopen via een soort computerspel allerlei ingewikkelde en minder ingewikkelde oogheelkundige aandoeningen. Ze leren zo nog beter welk ziektebeeld zich waar in het oog bevindt, hoe je het herkent en hoe je de aandoening het beste in beeld kan brengen.”

Onderbouwd
“Deze spleetlampsimulator is eerder dit jaar aangeschaft, deels met bijdrage van een andere innovatie beurs. Met deze Grassroot wilden we graag een handleiding en filmpjes maken zodat studenten zoveel mogelijk zelfstandig kunnen oefenen met de simulator. De software van de leverancier is nogal kostbaar en door de filmpjes zelf te ontwikkelen, konden we dat toespitsen op onze eigen praktijk.”

Completer beeld
“In een academisch centrum zie je als arts vaak patiënten met specialistische aandoeningen, iemand met alleen een droog oog zie je niet snel. Het voordeel van de simulator is dat alles voorbij kan komen, dus ook de wat simpelere casussen die je niet zo snel in een academisch centrum ziet. Op deze manier creëer je dus voor de student een completer beeld van de ziektebeelden in de oogheelkunde”.

Filmpjes
“Een geschreven handleiding voor het gebruik van de simulator alleen bleek niet te voldoen, omdat je sommige zaken niet in woorden kunt vatten, maar beter visueel kunt uitleggen. We hebben daarom een basis filmpje ontwikkeld dat uitlegt hoe je de simulator kunt bedienen, dat gaat echt over het gebruik van knoppen en zo.  En we hebben een filmpje gemaakt over hoe je een oogheelkundige casus op de simulator uitvoert.”

Voorzichtig
“De handleiding en de filmpjes zijn niet helemaal voldoende om helemaal zelfstandig aan de slag te gaan. Ik zit het eerste kwartier naast de student en licht wat zaken toe. Het is tenslotte een enorm duur apparaat, we zijn het enige ziekenhuis in Nederland dat dit heeft. Ik benadruk bij studenten altijd om er voorzichtig en bewust mee om te gaan. Een bakje koffie er naast zetten is echt not done.”

Uitkomst
“De simulator is voor meerdere groepen een uitkomst; de masterstudenten, arts-assistenten van de huisartsenopleiding, aios oogheelkunde en technische oogheelkundig assistenten. We gaan ook de artsen van de spoedeisende hulp met de simulator kennis laten maken.”

Vertrouwen
“We krijgen van studenten terug dat zij het fijn vinden dat je, voordat je een patiënt voor het eerst echt ziet in de kliniek, je al verschillende ziektebeelden kunt beleven. Zonder heel zenuwachtig te zijn leer je de praktijk via de simulator. Dat geeft vertrouwen!”

Keuze
“Dat we op een goede weg zitten met ons onderwijsprogramma zien we ook aan het aantal studenten die zich aanmelden voor een semiarts stage oogheelkunde. En we horen het terug in reacties als: ‘We hadden nooit verwacht dat we oogheelkunde zo een interessant coschap zouden vinden.’

Cirkel van Korthagen
“Wat ik zelf van dit project meeneem is dat wat je nieuw ontwikkelt, niet meteen af is. Je ontwikkelt, je test, je evalueert en je kijkt wat en hoe je door ontwikkelt. Je bent altijd aan het bouwen. Dat is als docent trouwens ook zo, je kijkt of iets werkt bij studenten en stelt zo nodig bij. Volgens mij is dat de Cirkel van Korthagen, als ik me niet vergis.”

Flexibel
“Wij ontvingen al eerder een Grassroot voor het bouwen van een escaperoom en het gebruik van virtual reality bij het simuleren van slechtziendheid. Uiteindelijk bleken de beschikbare virtual reality simulaties lastig toepasbaar in ons onderwijs. Daarom hebben we nog eens goed naar ons doel gekeken en in plaats van geavanceerde techniek ‘simpel’ stoklopen geïntegreerd in het coschap. Flexibel zijn in de weg naar je doel is een tip die ik graag wil meegeven aan iedereen die voor het eerst een Grassroot of andere beurs krijgt.”

Samen
“Ik heb het uiteraard niet alleen gedaan. Ik ben echt heel blij dat ik mag samenwerken met zo’n betrokken en deskundig onderwijsteam van specialisten, aios, onderwijsdeskundigen en mensen met goede technische skills . De verschillende disciplines in het team maken het geheel echt beter doordat we allemaal vanuit onze eigen expertise bijdragen. Dat geeft mij heel veel energie!”

Meer weten over Model Korthagen?

Model Korthagen – reflectiesite