Scholarship of Teaching & Learning: onderzoek naar eigen onderwijs

Tien uur voor onderzoek naar jouw onderwijs

Met de onderzoeksbeurs Scholarship of Teaching & Learning (SoTL) voer je empirisch onderzoek uit binnen jouw eigen praktijk. Hiermee kun je je eigen onderwijs verbeteren en draag je bij aan de ontwikkeling van het onderwijsveld door jouw resultaten te delen. Als de aanvraag wordt gehonoreerd ontvang je hiervoor 10 uur, het is dus een kort en praktisch maar ook laagdrempelig onderzoek. Lees hieronder meer over de opzet van deze beurs en hoe je deze kunt aanvragen.

Opzet
De onderzoeken binnen SoTL worden uitgevoerd aan de hand van een cyclus van vier stappen, waarin een ervaren ‘probleem’ centraal staat. Je start dus met een uitdaging in jouw onderwijs wat je graag zou willen veranderen.

1. Opstellen van de vraag. De ‘uitdaging’ wordt in een vraag geformuleerd.
  2. Verzamelen en analyseren van data. Om antwoord te vinden op de geformuleerde vraag kunnen kwantitieve of kwalitatieve methoden worden gebruikt.
  3. Toepassen en testen van resultaten in het onderwijs. In deze fase implementeer je een verandering aan de hand van de gevonden resultaten.
  4. Delen van resultaten. De resultaten kunnen op verschillende manieren worden gedeeld: binnen het vak, de opleiding, faculteit of zelfs interuniversitair. Wij helpen je om een passende vorm te vinden.

Ondersteuning
Ben je enthousiast over deze beurs geworden? En wil je ook starten met het onderzoeken van jouw onderwijspraktijk? Stuur je voorstel of idee dan naar tlc-fgw@uva.nl. Ook als je nog geen concrete ‘uitdaging’ weet denken we graag met je mee. Het TLC FGw zal je het gehele proces ondersteunen. Binnenkort delen wij hier een format die je voor deze aanvraag kunt invullen.

Publiceren van resultaten
Zoals je in de vierde stap leest is het delen van de resultaten een belangrijk onderdeel van deze beurs. Mocht je belangstelling hebben in het publiceren van je resultaten vind je hieronder verschillende interessante tijdschriften.

Art History Pedagogy and Practice
“a peer-reviewed open access e-journal devoted to scholarship of teaching and learning in art history.”

Classical World: A Quarterly Journal on Antiquity
“a [peer-reviewed] journal for teaching scholars and scholarly teachers. It publishes substantive scholarship on Greek and Roman literature, history, and society as well as classical reception and the history of classical scholarship.”

Hebrew Higher Education
“an online journal for methodology and pedagogy for teaching of Hebrew in institutions of higher learning.”

The History Teacher
“a peer-reviewed quarterly journal [that] … publishes inspirational scholarship on traditional and unconventional techniques in history education.”

Issues in Middle East Studies
Dit is een tweejaarlijkse nieuwsbrief van de Middle East Studies Association (MESA), waarbij een deel is gewijd aan de Committee for Undergraduate Middle East Studies.

The Journal of Classics Teaching
“aims to be the leading journal for teachers of Latin, ancient Greek, Classical Civilisation and Ancient History internationally. JCT covers the primary, secondary and tertiary education sectors….”

Teaching Classical Languages
“the peer-reviewed, online journal dedicated to exploring how we teach (and how we learn) Greek and Latin.”

The Wabash Center Journal on Teaching
“The journal publishes the scholarship of teaching (SoTL) in the fields of religious and theological studies, in both undergraduate and theological education contexts”.

Heb je suggesties voor tijdschriften? Deel deze dan met ons via tlc-fgw@uva.nl.