Rust in Onderwijs – Contemplatieve Pedagogie

BKO+

Deze inleidende cursus in contemplatieve pedagogie stelt (senior) docenten in staat om krachtige en transformatieve leeromgevingen te ontwerpen door rustige, introspectieve en intersubjectieve leeractiviteiten te introduceren in universitair onderwijs. Tijdens drie opeenvolgende sessies zullen de deelnemers 1) leren door middel van theorie, 2) uit de eerste hand ervaren, en 3) de ontwerpprincipes van contemplatieve pedagogie toepassen in hun onderwijs. De cursus is praktijkgericht en op maat gemaakt en stelt elke deelnemer in staat om aan het eigen lesmateriaal te werken.

Handig om te weten

Enroll here

Voor wie? (Senior) docenten, die verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen van leeractiviteiten. Bij sterke motivatie zijn ook junior docenten welkom.
Voorkennis BKO (aangeraden)
Tijdsinvestering 3 sessies van 3 uur. Tussendoor pas je de geleerde kennis toe in je eigen (onderwijs)praktijk
Opleider Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili (PPLE, FdR)
Groepssamenstelling Minimaal 6, maximaal 8 deelnemers, waarvan maximaal 2 externe deelnemers van een andere hogere onderwijsinstelling (tegen betaling, zie Kosten)
  • Maandag 27 mei, 10 & 24 juni 2024 (9:00 – 12:00) Engels

Aanmelding voor 24/25 binnenkort mogelijk.

• Dinsdag 28 januari, 11 & 25 februari 2025 (13:00 – 16:00) Engels
  • Maandag 26 mei, 16 & 23 juni 2025 (15:00 – 18:00) Engels
Kosten Voor UvA-docenten wordt de cursus uit centrale gelden bekostigd. Aanmelding is niet vrijblijven; als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

Externe docenten betalen €850,50 voor deelname en kunnen zich aanmelden door een email te sturen naar tlc@uva.nl.

• Verrijk je onderwijs met krachtige methoden
  • Ontdek pedagogische hulpmiddelen voor diepe reflectie
  • Ervaar contemplatieve leeroefeningen uit eerste hand
  • Ontdek instrumenten om te werken met de aandacht en de dwalende geest van studenten
  • Ontwerp introspectieve en betekenisvolle activiteiten in het onderwijs
  • Vediep je aanwezigheid als docent
  • Creëer compassievolle colleges
  • Oefen transformatief lesgeven

Deze cursus wordt in het Engels gegeven.

Wat is contemplatieve pedagogie?

Contemplatieve pedagogie is een nieuwe benadering die 40 jaar bewijs van de neurofenomenologie van de geest in de onderwijstheorie brengt met de wijsheid van contemplatieve tradities. Het integreert concrete methodologieën uit de wijsheidtradities om mentale vermogens te trainen voor diep ervaringsleren. Het introduceert begrip van hoe de mentale toestand(en), aandacht en aanwezigheid van studenten (en docenten) het leren beïnvloeden, belemmeren of ondersteunen.

Hoe beïnvloedt de contemplatieve manier van leren studenten (docenten)?

Een contemplatieve manier van leren is een aanvulling op rationeel-logische en zintuiglijke manieren van leren. Studenten ervaren contemplatieve oefeningen als persoonlijk zinvol, verrijkend en versterkend. Door meer betekenis te geven aan de innerlijke werelden van studenten (doorvoelde ervaring van leerstof en leeromgeving), worden studenten echt in het middelpunt van het leerproces geplaatst. Een dergelijke benadering stelt docenten in staat om hun authentieke aanwezigheid in het college te hervinden, wat leidt tot een meer bevredigende ervaring van het vak van docent.

Hoe kunnen contemplatieve activiteiten gebruikt worden in het college?

Contemplatieve oefeningen bevatten mentale training en belichaamde oefeningen die ontworpen zijn om de gewoonlijke manier van denken en reageren te veranderen en een betere capaciteit voor concentratie, verdiept bewustzijn en inzicht te cultiveren. In deze cursus worden docenten blootgesteld aan praktijken die

• het trainen van de aandacht van studenten mogelijk maken;
  • studenten bewuster maken van hun gewoonlijke manier van zijn en reageren;
  • een grotere capaciteit creëren om mindful te zijn tijdens het onderwijs;
  • relationele kwaliteiten zoals empathie en mededogen in de groep koesteren;
  • de competitieve dynamiek van de groep te veranderen in een gemeenschap van studenten;
  • studenten in staat stellen betekenis te vinden in de leerstof door zich te verbinden met hun eigen persoonlijke (innerlijke) ervaring;
  • het egocentrisme van studenten verminderen en een dieper zelfbewustzijn te cultiveren.

Over de opleider - Lela Mosemghvdlishvili

Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili heeft vijftien jaar ervaring in lesgeven en begeleiden van studenten. Ze combineert onderzoek naar contemplatieve pedagogie als Education Research Fellow aan de Universiteit van Amsterdam met het ontwerpen van cursussen en het coördineren van academische vaardigheden bij het interdisciplinaire honoursprogramma van PPLE. Naast haar academische werk is Lela een student van wijsheidstradities en brengt ze regelmatig tijd door in stille retraites voor introspectie en oefening.

Mail Lela

Meer weten?