Principal Educator: Femke Rutters

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Dr. Femke Rutters

• Femke Rutters is Assistant Professor (universitair docent) bij de Faculteit der Geneeskunde UvA en Principal Investigator bij Amsterdam UMC.
  • In september 2021 werd zij benoemd tot Principal Educator.

Wat motiveert jou om je in te zetten als Principal Educator?

“In mijn functie als universitair docent en Principal Investigator ben ik voornamelijk bezig met onderzoek naar leefstijl- en preventiegeneeskunde, binnen enkele (inter)nationale projecten, evenals coördinatie en herontwikkeling van onderwijs over het doen van onderzoek. Ik miste het ontwikkelen en geven van onderwijs over mijn eigen expertise- en onderzoeksgebied, namelijk leefstijl- en preventiegeneeskunde. Een onderwerp dat op dit moment mist in alle lagen van het onderwijs binnen Amsterdam UMC. Dit terwijl betere kennis van preventieve leefstijl gedragingen juist een enorme gezondheidswinst kan opleveren, zowel binnen als buiten de muren van Amsterdam UMC. De functie van Principal Educator biedt mij de gelegenheid om me met onderwijs over leefstijl- en preventiegeneeskunde bezig te houden. Daarnaast biedt het volgen van het SKO-traject, mij de kans om mij verder te ontwikkelen.

Kun je iets meer vertellen over jouw expertisegebied?

“Mijn PE-profiel heeft de titel: Verbetering van Leefstijl en Omgeving: Evidence based preventie van ziekte en complicaties in de medische praktijk (COC-MSV). Overgewicht en de daaraan gerelateerde chronische aandoeningen zijn een urgent volksgezondheidsprobleem. Leefstijl kan een groot deel van deze ziektelast voorkomen. Bovendien heeft de coronacrisis pijnlijk duidelijk gemaakt dat overgewicht ook een probleem geeft voor infectieziekten en zijn veel Nederlanders door de lockdowns in gewicht aangekomen. Amsterdam UMC is een van de grote spelers binnen onderzoek naar leefstijl- en preventiegeneeskunde in Nederland. Desondanks zijn de medische opleidingen vanuit Amsterdam UMC nog steeds vooral gericht op de behandeling van individuele patiënten en niet op de preventie van ziekten. Terwijl er vanuit de studenten en artsen een grote vraag is naar meer onderwijs over het onderwerp leefstijl- en preventiegeneeskunde in het curriculum.”

Wat hoop je te bereiken?

“Mijn doel voor deze positie als Principal Educator is het ontwikkelen van curriculumonderdelen en leerconcepten omtrent het onderwerp leefstijl en preventie geneeskunde.”

‘Principal Educator zijn biedt kansen, ik ben bijvoorbeeld gevraagd om als Principal Educator toe te treden aan de coalitie leefstijl voor de werkgroep onderwijs. Het PE-schap vergroot zo mijn zichtbaarheid binnen de organisatie. Als Principal Educator kun je tijd vrijmaken voor onderwijs en kom je in contact met andere PE’s en collega’s met een grote passie voor onderwijs.’