Prikkelen van studentenmotivatie en -autonomie

BKO+

Lesgeven aan gemotiveerde studenten is zoveel prettiger. Als studenten goed ingelezen en met hun eigen ideeën de les binnenkomen kun je echt met de inhoud aan de slag. Te mooi om waar te zijn? Deze cursus beweert van niet. Maak kennis met tips and tricks uit de positieve psychologie die je kunnen helpen om motivatie en autonoom leergedrag in studenten aan te wakkeren. We behandelen basisprincipes van Self-Determination Theory (SDT) (Richard Ryan en Edward Deci), en kijken hoe we – bijvoorbeeld met gamification – deze kunnen vertalen naar direct toepasbare ideeën die studenten helpen om de regie over hun eigen leren te pakken, en een gunstige invloed hebben op hun motivatie en de kwaliteit van hun werk.

Contact TLC

Handig om te weten

Voor wie? Docenten met (op zn minst een beetje) ervaring in het hoger onderwijs en met interesse in studentmotivatie. De cursus is extra interessant voor docenten die hun eigen onderwijs en/of opdrachten ontwerpen. Eerdere kennis van SDT is niet nodig en wordt niet verwacht.
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 2 sessies van 3 uur en 1 afsluitende sessie. Voor de derde bijeenkomst wordt van deelnemers gevraagd dat ze een toepassing op het eigen onderwijs uitwerken van een van de principes van SDT.
Begeleider Erjo Beitler (TLC Centraal)
Groepssamenstelling Minimaal 6, maximaal 15 deelnemers
Data Op dit moment staat er geen cursus gepland, wil jij deze cursus graag volgen, laat het ons weten!

Contact TLC

Toelichting programma

Tijdens de eerste twee bijeenkomsten maak je kennis met de leidende concepten van de theorie, en hun vertaling naar de context van het hoger onderwijs. Dit laatste is zowel vanuit het perspectief van de cursusontwerpfase, als het perspectief van het lesplan. In kleinere groepjes ga je direct met deze concepten aan de gang; je bediscussieert ze in de context van je eigen onderwijs, en probeert creatieve en originele toepassingen te bedenken. De laatste twee uur durende bijeenkomst is een open podium voor het delen van in detail uitgewerkte ideeën voor je eigen onderwijs met collega’s en het ontvangen van (peer) feedback daarop.

Meer weten?