Peerfeedback en activerende werkvormen bij Cultuur en Samenleving

In het kort

In dit project is gebruik gemaakt van peerfeedback om zo de interactie, in en buiten de colleges om. tussen zowel docent als studenten onderling te  bevorderen. Door  studenten activerende opdrachten te laten maken tijdens het hoorcollege, werd ook de participatie aan de les verhoogd.

Hoe verhoog je de lesparticipatie en stimuleer je interactie tussen studenten onderling en met de docent tijdens een hoorcollege?

Over dit project

Docenten – Bram Kempers
– Sarah Randeraad
Afdeling Kunst- en Cultuurwetenschappen
Opleiding Meedere
Vak Cultuurtheorie I: Cultuur en samenleving
Datum Februari 2018 – Maart 2018
Tool FeedbackFruits
Werkvorm Peerfeedback

Bij het vak Cultuur & Samenleving was behoefte aan meer interactie in en buiten de colleges met zowel de docent als de studenten onderling, als de leerstof. Om studenten meer met de leerstof aan de slag te laten gaan en de interactie te verhogen is ingezet op:

De opdrachten hielden verband met de thema’s van de colleges, om zo de studenten voor te bereiden op het tentamen en het werkstuk, meer feedback te laten ontvangen op hun werk en actieve participatie aan de hoorcolleges aan te sporen.

Resultaten

Door peerfeedback toe te passen hebben de studenten elkaars opdrachten bekeken en gecontroleerd op basis van verschillende criteria. Studenten zijn daardoor actiever bezig gegaan met de leerstof. De docenten hebben inzicht gekregen in de interesses en ervaringen van studenten mbt moderne, actuele voorbeelden van cultuur en samenleving. Een geleerde les is dat als de opdrachten niet verplicht zijn,  ze door (een behoorlijk deel van) de studenten niet worden gemaakt.

Meer informatie

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Bram Kempers en Sarah Randeraad:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.