Peerfeedback bij keuzevak Games

In het kort

In dit project werd een interactieve werkgroep georganiseerd voor een grote groep studenten. Studenten gaven presentaties aan elkaar en beoordeelden deze zelf.

Hoe organiseer je een interactief werkcollege voor een grote groep studenten? Hoe kun je peerfeedback voor deze groep organiseren?

Over dit project

Docent Toni Pape
Afdeling Media Studies
Opleiding  BA: Media Studies
Cursus Games
Datum Februari 2018 – Maart 2018
Tool Pitch2Peer
Werkvorm Peerfeedback

In het BA keuzevak “Games” werd middels het platform Pitch2Peer een interactieve werkgroep voor een redelijk grote groep studenten (75) georganiseerd. Pitch2Peer geeft studenten de mogelijkheid om hun werk (individueel of in groepen) aan elkaar te presenteren. Vervolgens moeten studenten het werk van elkaar beoordelen. Als voorbeeld is gebruik gemaakt van de volgende structuur:

1. Hoorcollege (2 uur)
  2. GameLab met gedetailleerde opdrachten die bij het onderwerp/de theorie van het hoorcollege aansluiten. In groepen van 4-6 personen analyseren studenten in deze opdrachten een zelf gekozen onderzoeksobject.
  3. Als huiswerk maken studenten hun analyse af en presenteren de resultaten in een kort video of poster. Dit moet 2 dagen voor het volgende hoorcollege op Pitch2Peer worden geplaatst.
  4. Studenten geven tot aan het begin van het volgende hoorcollege feedback over het werk van andere groepen.In het volgende GameLab worden de opdrachten en het feedback kort besproken.

Resultaten

Pitch2Peer verhoogt de motivatie van studenten: studenten willen het goed doen omdat zij hun werk aan elkaar laten zien. Indien Pitch2Peer met groepswerk wordt gecombineerd, leren studenten praktische vaardigheden van elkaar (presentatie van bevindingen in de vorm van een poster of AV essay, video editing, etc.). Het is goed om studenten tussen een aantal verschillende presentatievormen te laten kiezen: video, poster, slideshow. Vooral in een keuzevak hebben studenten verschillende achtergronden en presentatievaardigheden. Het maakt het laagdrempeliger voor hen als ze mogen kiezen hoe zij hun werk presenteren

Studenten leren ook beter peer feedback te geven. In het project hebben de studenten drie keer over twee verschillende opdrachten peer feedback gegeven, in totaal dus zes keer per student. Vaak is de peer feedback de eerste keer minder goed, maar studenten merken snel dat je aan oppervlakkige feedback niets hebt en beginnen zelf meer in de diepte te gaan.

Projectaanvraag

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen en evaluatie van Toni Pape.

Projectaanvraag-Toni-Pape (pdf)

Evaluatie-Toni-Pape (pdf)

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.