Op weg naar de BKO: Basis 2

 

Welke meerwaarde kan Basis 2 nog opleveren voor iemand als Serena Ferente, hoogleraar Middeleeuwse geschiedenis, die met een rijke internationale ervaring en veel vlieguren in het universitair onderwijs aan deze cursus deelnam? Daar is ze duidelijk in: ‘De verschillen tussen onderwijs aan een Nederlandse universiteit en die in het buitenland! Bijvoorbeeld hoe het Nederlandse schoolsysteem in elkaar zit, hoe je studenten begeleidt, welke toetsvormen gebruikt worden en waar in de beoordeling veel waarde

aan gehecht wordt. Heel inzichtgevend!’

Serena Ferrente (Foto: K. van Santen)

Basis 2 bereidt op de BKO-certificering en richt zich op vaardigheden die verder gaan dan alleen lesgeven, zoals het zelfstandig ontwerpen van een complete cursus, het evalueren van eigen onderwijs en de ontwikkeling van een visie op de eigen rol als docent. De visie van Serena richt zich onder andere op een van de taken die zij ziet voor de Geesteswetenschappen: studenten leren kritisch en creatief te denken. ‘Een belangrijk meerwaarde voor de maatschappij is dat onze studenten meerdere perspectieven kunnen innemen en zichzelf daar ook in kunnen positioneren. Daar is autonomie en moed voor nodig’.

Serena verzorgt onderwijs over de volle breedte van de opleiding: ze is vakcoördinator, verzorgt hoorcolleges en werkcolleges in alle jaren van de bachelor en de master, en begeleidt phd-studenten. Ze geniet van de dynamiek van het onderwijs en van het contact met studenten. ‘Studenten eisen dat je je ideeën helder verwoordt en ze geven meteen feedback. Dat is een prettige afwisseling met onderzoek doen’.

Zowel in de Basis 2 als in haar loopbaan heeft Serena veel geleerd door te observeren. ‘In de Basis 2 kon bijvoorbeeld een deelnemer na een paar keer proberen een situatie goed afhandelen met een acteur die een lastige student naspeelde. Dat was leerzaam om mee te maken.’ Ook heeft ze veel geleerd door naar lessen van anderen te kijken. ‘Onderwijs verzorgen is zeer complex en door te observeren kun je zien dat er ook al veel zaken goed gaan’, ervaarde Serena.

Haar ambitie is ook om meer richting ‘research driven’ onderwijs te gaan. ‘Dat past op een universiteit’. In de toekomst ziet ze zichzelf nog wel eens de SKO volgen. Het spreekt haar aan om op een hoger niveau over onderwijs na te denken. ‘Het is zeer interessant om naar elkaars onderwijservaringen te luisteren en ideeën uit te wisselen’.