Track – Meesterschap in Onderwijsontwerp

– Nieuwe strategieën voor het bereiken van hogere denkniveaus bij studenten –

Wil jij je vak en het denkniveau van studenten naar een hoger niveau tillen? Geloof jij dat zij dit kunnen bereiken met een kleine hoeveelheid informatie van goede kwaliteit? Word dan meester in het ontwerpen van hoogstaand onderwijs door het volgen van deze track. 

Toelichting programma

Om studenten tot hogere denkniveaus te laten komen, zal je als ervaren docent vaker tegen misconcepties van studenten zijn aangelopen. Mogelijk heb je verschillende benaderingen al geprobeerd zonder dat dit tot het succes van de student leidde. Hoe komt dat? In deze track integreer je, geïnspireerd door design-based research (DBR), inzichten uit onderzoek over vakgericht onderwijs direct in je onderwijspraktijk. Je ontwikkelt strategieën waarmee studenten de meest ingewikkelde concepten uit je vak kunnen begrijpen. Denken kan namelijk geleerd worden. Met het ontwerpen van een prototype toets je nieuw materiaal om potentiële denkproblemen van studenten te verminderen. Zo ontwikkel je, op een hoger niveau dan alleen vakinhoudelijke kennis, de vereiste pedagogische kennis en vaardigheden om deze uitdagende onderwijssituaties aan te pakken.  

Deelnemers komen binnen met een vakinhoudelijk leerstofprobleem van studenten, bijvoorbeeld uitkomsten van oude examens, gesprekken tussen en met studenten en vakgerelateerde onderwijsliteratuur over leerproblemen. De deelnemers zullen, buiten de bijeenkomsten, samenwerken met hun collega’s in de faculteit, de collega-docenten van deze track en de stem van hun studenten om de beoogde kwaliteitscriteria te realiseren. 
Deze track richt zich bovendien op het cultiveren van een Community of Practice (CoP). Binnen de CoP werken de docenten gezamenlijk aan een generiek vraagstuk over het onderwerp van de track. Inzichten kunnen in het eigen prototype toegepast worden. Deze track is interdisciplinair.  

In 6 bijeenkomsten van 3 uur, om de 4-5 weken, ontwerp je onderwijsmateriaal voor het wegnemen van de moeilijkheden die studenten hebben met bepaalde concepten, theorieën, principes, vakgebonden vaardigheden. De sessies maken gebruik van design-based research (DBR), onderwijskwaliteitscriteria en pedagogical content knowledge (PCK) als sluitstuk. In de laatste bijeenkomst presenteer je aan de groep jouw (bijna) geïmplementeerde ontwerp (prototype) en nodigt een collega uit om hierbij aanwezig te zijn.

– Betekenisvolle generalisaties worden gevormd door diepgaand met informatie te werken –

Didactische uitgangspunten 

  • Interdisciplinair 
  • Hands-on; 
  • Oplossingsgericht werken; 
  • Evidence-based; 
  • Praktisch.

Wat heb je aan dit traject? 

Als deelnemer 

  • integreer je inzichten uit onderzoek over vakgericht onderwijs en leer je die toe te passen bij de onderwijscontext en de behoeften van jouw studenten;  
  • gebruik je zelfrapportage, peer review, leer je van studenten en hun feedback om het onderwijs te documenteren en eigen onderwijsfilosofie aan te vullen;  
  • implementeer je innovatieve en effectieve onderwijsbenaderingen toe in je praktijk;  
  • faciliteer je discussies over aannames die ten grondslag liggen aan curriculaire beslissingen op afdelings-, of vakniveau;  
  • leid en/of ontwerp je processen die het onderwijs analyseren en documenteren;  
  • verbeter je vakdoelen en uitkomsten door studie en experimenten; 
  • maak je vakgericht onderzoek een centraal onderdeel van alle aspecten van een vak; 
  • stimuleer je een waardering voor onderwijsonderzoek als een waardevolle praktijk; 
  • deel je effectieve benaderingen van lesgeven met collega’s. 

Goed om te weten

Voor wie? UvA-docenten met een BKO..
Tijdsinvestering 80 uur (bijeenkomsten, voorbereiding en werkplekleren)
Duur 7-9 maanden
Groepssamenstelling Minimaal 6 – maximaal 14 deelnemers
Data Nader te bepalen (zeer waarschijnlijk vrijdagochtenden)
Taal Nederlands en Engels, afhankelijk van de deelnemers
Kosten Deze track wordt in 24/25 voor het eerst aangeboden, daarom is deelname gratis. Vanaf het volgend academisch jaar zullen er kosten aan verbonden zijn.
Aanelden Aanmelden is mogelijk vanaf 30 mei.

Contact

Heb je een vraag of opmerking over de track ‘Meesterschap in Onderwijsontwerp’? Neem contact op met TLC.

Contact TLC