TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Wil jij je vak en het denkniveau van studenten naar een hoger niveau tillen? Geloof jij dat zij dit kunnen bereiken met een kleine hoeveelheid informatie van goede kwaliteit? Word dan meester in het ontwerpen van hoogstaand onderwijs door het volgen van deze track.
Om studenten tot hogere denkniveaus te laten komen, zal je als ervaren docent vaker tegen misconcepties van studenten zijn aangelopen. Mogelijk heb je verschillende benaderingen al geprobeerd zonder dat dit tot het succes van de student leidde. Hoe komt dat? In deze track integreer je, geïnspireerd door design-based research (DBR), inzichten uit onderzoek over vakgericht onderwijs direct in je onderwijspraktijk. Je ontwikkelt strategieën waarmee studenten de meest ingewikkelde concepten uit je vak kunnen begrijpen. Denken kan namelijk geleerd worden. Met het ontwerpen van een prototype toets je nieuw materiaal om potentiële denkproblemen van studenten te verminderen. Zo ontwikkel je, op een hoger niveau dan alleen vakinhoudelijke kennis, de vereiste pedagogische kennis en vaardigheden om deze uitdagende onderwijssituaties aan te pakken.
– Betekenisvolle generalisaties worden gevormd door diepgaand met informatie te werken –
Als deelnemer
Doelgroep | UvA-docenten met een BKO | |
Tijdsinvestering | 80 uur (24 uur voor bijeenkomsten, 36 uur voorbereiding en 20 uur werkplekleren) verdeeld over 7-9 maanden | |
Opleiders | René Glastra van Loon en Quincy Elvira | |
Deelnemers | Minimaal 6 – maximaal 14 deelnemers | |
Data | 14 november, 12 december 2025, 13 februari, 6 maart, 17 april, 22 mei 2026 (9.15 – 13.00 uur) | |
Taal | Engels | |
Addendum | Na het succesvol afronden van deze track ontvang je een UvA-addendum bij jouw BKO-certificaat. |
Na aanmelden ontvang je voor elke datum een geautomatiseerde uitnodiging voor jouw Outlook-agenda (vergeet deze niet te accepteren). Indien de locatie op moment van aanmelden nog niet bekend is, volgt daarvoor later (per datum) een update.
Deelnemers komen binnen met een vakinhoudelijk leerstofprobleem van studenten, bijvoorbeeld uitkomsten van oude examens, gesprekken tussen en met studenten en vakgerelateerde onderwijsliteratuur over leerproblemen. De deelnemers zullen, buiten de bijeenkomsten, samenwerken met hun collega’s in de faculteit, de collega-docenten van deze track en de stem van hun studenten om de beoogde kwaliteitscriteria te realiseren.
Deze track richt zich bovendien op het cultiveren van een Community of Practice (CoP). Binnen de CoP werken de docenten gezamenlijk aan een generiek vraagstuk over het onderwerp van de track. Inzichten kunnen in het eigen prototype toegepast worden. Deze track is interdisciplinair.
In 6 bijeenkomsten ontwerp je onderwijsmateriaal voor het wegnemen van de moeilijkheden die studenten hebben met bepaalde concepten, theorieën, principes, vakgebonden vaardigheden. De sessies maken gebruik van design-based research (DBR), onderwijskwaliteitscriteria en pedagogical content knowledge (PCK) als sluitstuk.
Didactische uitgangspunten
Om de track succesvol af te sluiten, moeten deelnemers aan de volgende voorwaarden voldoen:
In de laatste bijeenkomst presenteer je aan de groep, de opleiders en een externe assessor jouw (bijna) geïmplementeerde ontwerp (prototype). Je nodigt een collega uit om hierbij aanwezig te zijn.
De eindpresentatie wordt beoordeeld door zowel een interne als een externe assessor.