TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Wil jij je vak en het denkniveau van studenten naar een hoger niveau tillen? Geloof jij dat zij dit kunnen bereiken met een kleine hoeveelheid informatie van goede kwaliteit? Word dan meester in het ontwerpen van hoogstaand onderwijs door het volgen van deze track.
Om studenten tot hogere denkniveaus te laten komen, zal je als ervaren docent vaker tegen misconcepties van studenten zijn aangelopen. Mogelijk heb je verschillende benaderingen al geprobeerd zonder dat dit tot het succes van de student leidde. Hoe komt dat? In deze track integreer je, geïnspireerd door design-based research (DBR), inzichten uit onderzoek over vakgericht onderwijs direct in je onderwijspraktijk. Je ontwikkelt strategieën waarmee studenten de meest ingewikkelde concepten uit je vak kunnen begrijpen. Denken kan namelijk geleerd worden. Met het ontwerpen van een prototype toets je nieuw materiaal om potentiële denkproblemen van studenten te verminderen. Zo ontwikkel je, op een hoger niveau dan alleen vakinhoudelijke kennis, de vereiste pedagogische kennis en vaardigheden om deze uitdagende onderwijssituaties aan te pakken.
Deelnemers komen binnen met een vakinhoudelijk leerstofprobleem van studenten, bijvoorbeeld uitkomsten van oude examens, gesprekken tussen en met studenten en vakgerelateerde onderwijsliteratuur over leerproblemen. De deelnemers zullen, buiten de bijeenkomsten, samenwerken met hun collega’s in de faculteit, de collega-docenten van deze track en de stem van hun studenten om de beoogde kwaliteitscriteria te realiseren.
Deze track richt zich bovendien op het cultiveren van een Community of Practice (CoP). Binnen de CoP werken de docenten gezamenlijk aan een generiek vraagstuk over het onderwerp van de track. Inzichten kunnen in het eigen prototype toegepast worden. Deze track is interdisciplinair.
In 6 bijeenkomsten van 3 uur, om de 4-5 weken, ontwerp je onderwijsmateriaal voor het wegnemen van de moeilijkheden die studenten hebben met bepaalde concepten, theorieën, principes, vakgebonden vaardigheden. De sessies maken gebruik van design-based research (DBR), onderwijskwaliteitscriteria en pedagogical content knowledge (PCK) als sluitstuk. In de laatste bijeenkomst presenteer je aan de groep jouw (bijna) geïmplementeerde ontwerp (prototype) en nodigt een collega uit om hierbij aanwezig te zijn.
– Betekenisvolle generalisaties worden gevormd door diepgaand met informatie te werken –
Didactische uitgangspunten
Wat heb je aan dit traject?
Als deelnemer
Voor wie? | UvA-docenten met een BKO.. | |
Tijdsinvestering | 80 uur (bijeenkomsten, voorbereiding en werkplekleren) | |
Duur | 7-9 maanden | |
Groepssamenstelling | Minimaal 6 – maximaal 14 deelnemers | |
Data | Nader te bepalen (zeer waarschijnlijk vrijdagochtenden) | |
Taal | Nederlands en Engels, afhankelijk van de deelnemers | |
Kosten | Deze track wordt in 24/25 voor het eerst aangeboden, daarom is deelname gratis. Vanaf het volgend academisch jaar zullen er kosten aan verbonden zijn. | |
Aanelden | Aanmelden is mogelijk vanaf 30 mei. |
Contact
Heb je een vraag of opmerking over de track ‘Meesterschap in Onderwijsontwerp’? Neem contact op met TLC.