Vormen van online onderwijs

Online onderwijs ontwikkelen

Bij online onderwijs kun je verschil maken tussen synchroon, asynchroon en ingeblikt onderwijs. Deze kennis kan je helpen bij het ontwikkelen van jouw online onderwijs. Hier een korte toelichting.

Voor nog meer info kijk op OU

Bij synchroon onderwijs is er sprake van directe communicatie en interactie tussen studenten onderling of tussen docent en student. Deze communicatie en interactie vindt gelijktijdig plaats. Dit is bijvoorbeeld de Zoom-meeting of een individueel gesprek met een student.

Bij asynchroon onderwijs vindt er wel communicatie en interactie plaats, maar deze is niet op hetzelfde tijdstip. Een groot voordeel hiervan is dat studenten dit kunnen doen op een tijdstip dat voor hen goed uitkomt. Dit is bijvoorbeeld het gebruik van het discussieforum op Canvas.

Ingeblikt onderwijs is onderwijs dat op voorhand is klaargezet en helemaal is uitontwikkeld. Er is geen persoonlijke interactie tussen studenten onder elkaar of tussen docent en student. Dit zijn bijvoorbeeld e-learnings of kennisclips.

In onderstaand figuur van de OU staan voorbeelden van werkvormen per onderwijsvorm beschreven.

Andere didactiek

Naast deze verschillende vormen van online onderwijs, brengt online onderwijs ook een andere didactiek met zich mee.

De OU heeft een online gids over digitale didactiek beschikbaar gemaakt. Hierin staan veel nuttige didactische tips voor het omzetten naar online onderwijs.