Onderwijsonderzoeker story: Jan Willem Grijpma

Waardering van kleinschalig activerend onderwijs: Wat willen medische studenten en waarom?

Jan Willem Grijpma, promovendus in het VUmc, heeft onderzoek gedaan naar het studentperspectief op activerend kleinschalig onderwijs. In bijgaande video vertelt hij de meest opvallende resultaten van zijn onderzoek. Het doel van dit onderzoek was te leren begrijpen waarom studenten verschillend reageren op activerende werkvormen.

Jan Willem heeft de Q-methodologie gebruikt om de diversiteit in opvattingen van studenten hierover te  identificeren. Concreet betekende dit dat studenten stellingen (geprint op kaartjes) moesten rangschikken. Deze stellingen gingen over hoe een student aankijkt:

• tegen zijn eigen rol;
  • tegen de rol van de groep;
  • tegen de rol van de docent / tutor;
  • tegen de rol van de opleiding.

Op basis van dit onderzoek konden er vier profielen worden onderscheiden:

Profile 1
Understanding-oriented
Profile 2
Assessment-oriented
Profile 3
Group-oriented
Profile 4
Practice-oriented
Role of students Develop a deep understanding of all aspects of medicine Learn what has to be learned for the assessments Contribute to good atmosphere in study group, and engage with peers on content Prepare for future career in clinical practice
Role of study group Opportunity to learn from other students’ perspectives Ask questions and improve understanding of the content Social network (friends), and social support system Learn collaboration skills needed as a doctor
Role of tutor Motivate students to engage with study material and challenge them to find their own answers Explain the content as a subject matter expert, and be available in case of study delays Observe group process, and give feedback on longterm development of students Start group process, then make themselves obsolete
Role of medical school Offer stimulating cases to challenge students Match study assignments with the assessments Provide trust and autonomy to study groups Offer tailored practice opportunities

In de video sluit Jan Willem af met drie tips voor docenten:

1. Studenten zitten met verschillende doelen én verschillende opvattingen hoe die doelen het beste bereikt kunnen worden in de les. Activerende werkvormen zullen dan ook verschillend gewaardeerd worden door verschillende groepen studenten.
  2. Je kunt rekening houden met de diversiteit, door een variatie aan werkvormen op te nemen die door de verschillende profielen (waarschijnlijk) gewaardeerd worden.
  3. Als je onderwijs geeft, wees je je bewust van de verschillende doelen en bespreek hoe de les helpt bij het halen van de doelen. Wat levert deze les op voor de studenten, bespreek dit expliciet.

Het artikel:Appreciating small-group active learning: What do medical students want, and why? A Q-methodology study” is gepubliceerd in Medical Teacher. Hierin staan nog meer praktische tips voor docenten hoe zij met de verschillende groepen studenten in hun onderwijs kunnen omgaan.

“Het halen van een tentamen is voor alle studenten belangrijk, maar slechts een van de vier profielen vindt dit het allerbelangrijkste. Andere profielen vinden dus andere dingen belangrijker dan het halen van het tentamen.“