TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Jan Willem Grijpma, promovendus in het VUmc, heeft onderzoek gedaan naar het studentperspectief op activerend kleinschalig onderwijs. In bijgaande video vertelt hij de meest opvallende resultaten van zijn onderzoek. Het doel van dit onderzoek was te leren begrijpen waarom studenten verschillend reageren op activerende werkvormen.
Jan Willem heeft de Q-methodologie gebruikt om de diversiteit in opvattingen van studenten hierover te identificeren. Concreet betekende dit dat studenten stellingen (geprint op kaartjes) moesten rangschikken. Deze stellingen gingen over hoe een student aankijkt:
Op basis van dit onderzoek konden er vier profielen worden onderscheiden:
| Profile 1 Understanding-oriented |
Profile 2 Assessment-oriented |
Profile 3 Group-oriented |
Profile 4 Practice-oriented |
|
| Role of students | Develop a deep understanding of all aspects of medicine | Learn what has to be learned for the assessments | Contribute to good atmosphere in study group, and engage with peers on content | Prepare for future career in clinical practice |
| Role of study group | Opportunity to learn from other students’ perspectives | Ask questions and improve understanding of the content | Social network (friends), and social support system | Learn collaboration skills needed as a doctor |
| Role of tutor | Motivate students to engage with study material and challenge them to find their own answers | Explain the content as a subject matter expert, and be available in case of study delays | Observe group process, and give feedback on longterm development of students | Start group process, then make themselves obsolete |
| Role of medical school | Offer stimulating cases to challenge students | Match study assignments with the assessments | Provide trust and autonomy to study groups | Offer tailored practice opportunities |
In de video sluit Jan Willem af met drie tips voor docenten:
Het artikel: “Appreciating small-group active learning: What do medical students want, and why? A Q-methodology study” is gepubliceerd in Medical Teacher. Hierin staan nog meer praktische tips voor docenten hoe zij met de verschillende groepen studenten in hun onderwijs kunnen omgaan.
“Het halen van een tentamen is voor alle studenten belangrijk, maar slechts een van de vier profielen vindt dit het allerbelangrijkste. Andere profielen vinden dus andere dingen belangrijker dan het halen van het tentamen.“

