GEANNULEERD: Onderscheidend onderwijs: raak geïnspireerd door deze succesverhalen

Maandag 19 mei 15.00 - 17.00 (GEANNULEERD)

Ontdek de werkwijzen en succesverhalen van de UvA Onderwijsambassdeurs in drie presentaties! Zij ontvingen een UvA Onderwijsprijs voor hun aansprekende en inspirerende onderwijs en delen tijdens deze bijeenkomst hun ‘good practices’ in drie korte, krachtige presentaties.

Dit event vindt plaats op Spui 25 en wordt in het Engels gehouden. Toegang is gratis. Georganiseerd door TLC-Centraal.

Meld je aan!

Waarom deze bijeenkomst? 

Het Teaching & Learning Centre (TLC) zet zich in voor hoogwaardig onderwijs en betekenisvolle leerervaringen aan de UvA. De onderwijsambassadeurs zijn hier een voorbeeld van. Zij krijgen een podium waarop ze hun good practice van goed en inspirerend onderwijs kunnen delen. Het wordt een middag vol inspiratie, kennisdeling en ontmoeting. 

Programma

14:45 Inloop
15:00 Welkom door TLC-Centraal
15:10 Farid Boussaid, ambassadeur Activerend onderwijs
15:40 Team Computational Social Sciences, ambassadeur Samenwerkingsgericht onderwijs
16:10 Team minor Biomimcry, ambassadeur Innovatief onderwijs
16:45 Afsluiting & borrel
17:30 Einde

 

Wie zijn de Onderwijsambassadeurs?

Farid Boussaid | Activerend Onderwijs

Farid Boussaid, docent Internationale Betrekkingen, is Onderwijsambassadeur Activerend Onderwijs en finalist van de landelijke ISO Docent van het Jaar-verkiezing 2024. In zijn onderwijs moedigt hij studenten aan om de stof te begrijpen middels rollenspellen en andere werkvormen. Dit vraagt om een open sfeer waar iedereen zijn/haar perspectief mag delen, ook bij beladen onderwerpen. Farid geeft een inkijkje in de veelzijdige werkvormen die dit mogelijk maken. Kom en ontdek hoe je actief leren kunt inzetten voor de blikverruiming van je studenten!

“De jury ziet een ambitieuze visie vertaald worden in uiteenlopende betekenisvolle activiteiten en een grote inspanning om hierbij ook studenten met verschillende achtergronden aan te spreken” – juryrapport

Team Computational Social Sciences | Samenwerkingsgericht Onderwijs

Deze multidisciplinaire opleiding, ontwikkeld door drie verschillende faculteiten, biedt vier leerpaden en wordt geleid door experts van elk van deze faculteiten. Dankzij deze interfacultaire samenwerking worden studenten geschoold en krijgen zij ervaring in het toepassen van academische kennis binnen praktijkprojecten. Tijdens de opleiding leren ze hoe ze digitale interventies kunnen ontwerpen en implementeren om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Het curriculum kenmerkt zich door groepsprojecten waarin studenten samenwerken met een externe partner, zoals ProRail en Amsterdam Green Campus. Ontdek de waarde van een transdisciplinair programma voor het opleiden van toekomstbestendige studenten! Aan het woord zijn een docent, een student en een partnership lead.

“Het programma geeft op unieke wijze invulling aan de maatschappelijke opdracht van de universiteit door studenten in staat te stellen om samen te werken aan reële maatschappelijke vraagstukken.” – juryrapport

Team minor Biomimicry | Innovatief Onderwijs

De breinen achter de nog jonge minor Biomimicry van de opleiding Science, Technology & Innovation zijn de Onderwijsambassadeurs Innovatief Onderwijs. Deze mix van theorie, praktisch projectwerk, technologie en creativiteit slaat echt aan. Studenten krijgen vrijheid om hun projecten vorm te geven, wat autonomie een succesvol ingrediënt maakt. Het flexibele rooster geeft docenten de ruimte om zich aan te passen aan wat nodig is—denk aan gastcolleges, extra trainingen of workshops in de UvA Makerspace.

Design Thinking vormt de basismethodiek, waarbij studenten samenwerken met externe partners en hun projecten via iteratieve processen verfijnen. Dit verandert ook de rol van docenten: als projectbegeleiders ondersteunen zij studenten in het actief vormgeven van hun leerproces. Daarnaast is er veel lof voor de goede sfeer, zowel binnen het team als in het leslokaal, en heeft het team met oud-studenten en gastdocenten een brede, betrokken community opgebouwd die het programma verder versterkt. Kom en ontdek hoe een inspirerende technologische leeromgeving verbinding stimuleert tussen studenten uit verschillende disciplines en hoe je innovatieve methodes kan toepassen om tot zelfsturend onderwijs te komen.

“Een dynamische en inspirerende leeromgeving waar innovatie en creativiteit centraal staat.” – juryrapport

Giorgia Romagnoli | Inclusief Onderwijs

Giorgia Romagnoli is de ambassadeur Inclusief Onderwijs. Zij is erg betrokken bij het creëren van een omgeving waar studenten vrijheid ervaren om uiting te kunnen geven aan wat zij leren. ​In het onderwijs past zij een benadering toe die zij the horizontal classroom noemt, die stap voor stap op alle niveaus van haar onderwijs doorgevoerd is. Zowel op het niveau van de lesactiviteiten, als de toetsmethoden en de leeromgeving. Bij studenten neemt ze waar dat ze actiever en creatiever worden in hun benadering van taken, maar zich ook veilig voelen om een veelheid aan perspectieven in te brengen.

Giorgia is tijdelijk met verlof en zal helaas niet aanwezig kunnen zijn om te presenteren.

 

Nomineer vanaf 5 mei jouw collega(s) voor UvA Onderwijsprijzen! 

Alle studenten én medewerkers aan de UvA kunnen een docent, een vak, onderwijsproject of onderwijsteam nomineren voor een onderwijsprijs. Vier onderwijsprijzen worden uitgereikt tijdens de UvA Onderwijsdag op 28 oktober 2025.

Wie verdient volgens jou erkenning voor hun bijdrage aan het onderwijs aan de universiteit? 

Ga naar UvA Onderwijsprijzen