Nieuw: Snipperdagen voor studenten

Masterstudenten Geneeskunde UvA die een coschap van 6 weken of langer lopen mogen vanaf januari 2024 afhankelijk van de duur van hun coschap 1 of meerdere snipperdagen opnemen. Een snipperdag kan alléén worden opgenomen in samenspraak met de werkplekbegeleider en met toestemming van de co-opleider.

De opleiding voert dit in omdat veel studenten tijdens de coschappen een hoge werkdruk ervaren. Eén van de factoren die hieraan bijdraagt, is een gebrek aan autonomie doordat het studieprogramma van begin tot eind vastligt. Door studenten de mogelijkheid te bieden naar eigen inzicht een snipperdag op te nemen, denkt de opleiding het welzijn van studenten in positieve zin te beïnvloeden. Daarnaast compenseren de snipperdagen de toegenomen studielast in de onderwijsweken bij de master Epicurus. En het maakt het makkelijker om aan een verlofverzoek voor een bruiloft of een niet officiële feestdag te voldoen. Over een half jaar gaan we evalueren hoe de nieuwe regeling uitpakt en of er aanpassingen nodig zijn.

Aantal snipperdagen per coschap

Coschapsduur Max. aantal snipperdagen
6 weken 1 snipperdag
9 weken 2 snipperdagen