TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In de rol van mentor zul je gebruik maken van je vaardigheden als begeleider. Je gaat niet vertellen ‘hoe het zit of hoe het moet’, maar zult luisteren, afstemmen en samen met de student(en) volgende ontwikkelstappen bepalen. Hierbij hanteer je óók de kaders en (leer)doelen van de opleiding. Als mentor speel je een belangrijk rol in dit samenspel van wie de student is, hoe hij of zij leert en aan welke eisen hij of zij moet voldoen in de opleiding. Meer daarover leer je, samen met collega-mentoren, in het speciaal daarvoor ontwikkelde mentor-scholingsprogramma.
Op dit moment bieden wij het volgende aanbod voor mentoren:
Dit aanbod richt zich met name op de master Geneeskunde. Ook voor de andere opleidingen in de FdG is scholing voor mentoren mogelijk. Houd ons aanbod in de gaten of stel een specifieke vraag.
In Amsterdam UMC blijkt de mentorrol met veel inzet en expertise te worden ingevuld. We kijken er naar uit om je te ontmoeten. De data voor deze scholing zijn in 2025 op:
Tijdens deze nascholing word je uitgedaagd als mentor de positie van lerende in te nemen. Wat zijn jouw talenten, valkuilen en leerdoelen als mentor? Liggen die op het gebied van coaching, het begeleiden van intervisie, zelfregulerend leren of programmatisch toetsen? Je leert ook hoe je coassistenten het beste kunt begeleiden bij hun authentieke leren binnen het Programmatisch toetsen.
De nascholing is blended, wat betekent dat er, naast de workshop, twee e-learnings zijn verbonden aan deze nascholing. We adviseren die van tevoren te maken. Het gaat om de volgende modules:
Je bent mentor en begeleidt dus studenten in hun leerproces. In klinische stages krijgen ze feedback, in het kader van Programmatisch toetsen. Deze wordt verzameld in het portfolio, waarop – op gezette tijden – de zogenoemde ‘high stake’-beoordeling wordt gegeven. Studenten zien deze beoordelingen niet altijd aankomen. Welke rol heb je als mentor in het helpen begrijpen van feedback? Welke adviezen kun je geven? Hoe kun je als mentor de student zo goed mogelijk begeleiden en voorbereiden richting de high-stake beoordeling?
Je bent al mentor en hebt scholing gevolgd. Je hebt soms het gevoel dat je als mentor dingen ánders zou kunnen doen. Wat past er wel en niet binnen je rol van mentor? Hoe ondersteun je elke student en waar ligt de grens? Welke uitgangspunten van de opleiding, zoals zelfregulerend leren, ken jij als mentor en in hoeverre draag je die uit?
Tijdens de intervisie voor mentoren gaan we gezamenlijk leren. Je kunt je eigen dilemma’s en ontwikkelpunten als mentor inbrengen en bespreken met andere mentoren. Tegelijkertijd leer je van je collega’s, ook doordat de begeleiders het intervisieproces bewaken én stil zullen staan bij wat er in de groep gebeurt. Intervisie beoefenen en leren te begeleiden in één! Na de eerste keer intervisie bieden we de mogelijkheid vaker samen te komen met dezelfde groep mentoren, waarbij de eerste drie keer begeleid zullen worden en er daarna zelfstandig kan worden doorgegaan.

