Kwaliteitsimpuls (‘Visie 2020’) bij Geschiedenis

In het kort

In dit project is getracht een visie te ontwikkelen op de toekomst van de opleiding Geschiedenis. Er is gekeken in hoeverre binnen de bestaande bestuursstructuur en (financiële) mogelijkheden, het onderwijsprogramma een extra kwaliteitsimpuls kon worden gegeven.

Projectleider(s) Samuël Kruizinga; Bram Mellink; Eleá de la Porte
Afdeling Geschiedenis
Onderwijsinnovatie Kwaliteitsimpuls
Looptijd Januari 2017 – Januari 2018

De opleiding Geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam trekt steeds meer studenten aan. Die studenten waarderen ons programma, maar vragen tegelijkertijd ook steeds meer van de opleiding. Zij willen spannende stages, mogelijkheden voor internationale verdieping, en thematische verbreding. Daarnaast stellen facultaire bezuinigingen en richtlijnen, alsook steeds veranderende inzichten aangaande aard en inhoud van het geschiedenisonderwijs op universiteiten, zowel in Nederland als in het buitenland, ons voor steeds nieuwe uitdagingen. Deze uitdagingen vragen om een met de hele staf gezamenlijk te ontwikkelen visie op de toekomst van de opleiding, met name rondom vier courante thema’s: internationalisering, diversiteit, interne zelforganisatie en eindtermen / aansluiting BA-MA. Heel concreet willen we kijken in hoeverre we, binnen de bestaande bestuursstructuur en (financiële) mogelijkheden, ons onderwijsprogramma een extra kwaliteitsimpuls kunnen geven.

Doel van het deelproject

Het samenbrengen van de staf om gezamenlijk de mogelijkheden en uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden te bespreken en te komen tot een brede consensus over de in de nabije toekomst te varen koers.

Beoogde uitkomsten

Visiedocument met concrete voorstellen aan de Afdelings- en Capaciteitsgroepvoorzitters en de Onderwijsdirecteuren aangaande internationalisering, diversiteit, interne zelforganisatie en eindtermen/aansluiting BA-MA. Deze worden vervolgens in kleinere werkgroepen nader uitgewerkt en aan de staf en de voorzitters / directeuren voorgelegd.

Eventuele neveneffecten

In een volgende fase doet de opleiding Geschiedenis, afhankelijk van de uitkomsten van dit vooronderzoek, mogelijk een aanvraag voor een investering in tijdelijke extra onderwijscapaciteit en in inhoudelijke bijscholing.

Plan van aanpak

1. Voorbereiden heidag in kleine commissie (november 2016-januari 2017)
  2. Gezamenlijk overleg tijdens “Heidag”, onder leiding van externe moderator (18 januari 2017)
  3. Uitwerken visiedocument in kleine commissie (januari-februari 2017)
  4. Overleg met onderwijsdirecteuren en capaciteitsgroep- en afdelingsvoorzitter (maart 2017)
  5. Terugkoppeling naar staf (maart 2017)
  6. Vertalen concrete uitkomsten naar onderwijsprogramma en voorbereiden aanvraag extra onderwijsinvestering door kleine commissie en onderwijsdirecteuren (maart 2017)
  7. Overleg met BA-programmaraad over aanpassingen in BA-onderwijs (maart 2017)
  8. Aanpassen programma BA (april-mei 2017)
  9. Terugkoppeling eerste resultaten o.l.v. Onderwijscommissie BA in nieuwe heidag (januari 2018), waarbij ook grotere afvaardiging van studenten aanwezig zal zijn

Begroting

• kosten inzet wp: kleine commissie, aanvankelijk bestaande uit projectleiders: 80 uur à 75 per uur = €6000
  • kosten zaalhuur (€1500, incl. lunch) en moderatoren (€500) voor heidagen 2017 en 2018: €4000

Totaal: € 10000

Betrokken deelprojectmedewerkers

Wijze waarop studenten bij dit initiatief zijn betrokken

Via OC en via representatieve afvaardiging heidag 2018.

Wijze waarop de opleidingscommissie is geraadpleegd

Betrokken bij heidagen, regelmatig overleg (rond stappen 5, 7, 8 en 9 uit Plan van Aanpak)

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.