TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In dit project is getracht een visie te ontwikkelen op de toekomst van de opleiding Geschiedenis. Er is gekeken in hoeverre binnen de bestaande bestuursstructuur en (financiële) mogelijkheden, het onderwijsprogramma een extra kwaliteitsimpuls kon worden gegeven.
Projectleider(s) | Samuël Kruizinga; Bram Mellink; Eleá de la Porte |
Afdeling | Geschiedenis |
Onderwijsinnovatie | Kwaliteitsimpuls |
Looptijd | Januari 2017 – Januari 2018 |
De opleiding Geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam trekt steeds meer studenten aan. Die studenten waarderen ons programma, maar vragen tegelijkertijd ook steeds meer van de opleiding. Zij willen spannende stages, mogelijkheden voor internationale verdieping, en thematische verbreding. Daarnaast stellen facultaire bezuinigingen en richtlijnen, alsook steeds veranderende inzichten aangaande aard en inhoud van het geschiedenisonderwijs op universiteiten, zowel in Nederland als in het buitenland, ons voor steeds nieuwe uitdagingen. Deze uitdagingen vragen om een met de hele staf gezamenlijk te ontwikkelen visie op de toekomst van de opleiding, met name rondom vier courante thema’s: internationalisering, diversiteit, interne zelforganisatie en eindtermen / aansluiting BA-MA. Heel concreet willen we kijken in hoeverre we, binnen de bestaande bestuursstructuur en (financiële) mogelijkheden, ons onderwijsprogramma een extra kwaliteitsimpuls kunnen geven.
Het samenbrengen van de staf om gezamenlijk de mogelijkheden en uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden te bespreken en te komen tot een brede consensus over de in de nabije toekomst te varen koers.
Visiedocument met concrete voorstellen aan de Afdelings- en Capaciteitsgroepvoorzitters en de Onderwijsdirecteuren aangaande internationalisering, diversiteit, interne zelforganisatie en eindtermen/aansluiting BA-MA. Deze worden vervolgens in kleinere werkgroepen nader uitgewerkt en aan de staf en de voorzitters / directeuren voorgelegd.
In een volgende fase doet de opleiding Geschiedenis, afhankelijk van de uitkomsten van dit vooronderzoek, mogelijk een aanvraag voor een investering in tijdelijke extra onderwijscapaciteit en in inhoudelijke bijscholing.
Totaal: € 10000
Via OC en via representatieve afvaardiging heidag 2018.
Betrokken bij heidagen, regelmatig overleg (rond stappen 5, 7, 8 en 9 uit Plan van Aanpak)
Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.