Mediastudies

In dit project wordt een nieuw format ontwikkeld bestaande uit praktische opdrachten en workshops om zo studenten met verschillende niveaus in voorkennis, vaardigheden te leren op het vlak van data-analyse. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Linked en Wikidata, waarbij studenten ook zelf hun data verzamelen om deze vervolgens kritisch te analyseren. Dit nieuwe format zal ook bruikbaar worden voor andere cursussen aan de UvA, met name wanneer deze gerelateerd zijn aan digitaal cultureel erfgoed.

In het kort

Docent Christian Olesen; Annet Dekker
Afdeling Media Studies
Opleidingen MA Archival & Information Studies; MA Preservation & Presentation of the Moving Image
Datum Augustus 2021 – Januari 2022
Titel Kritische data-evaluatie voor audiovisuele erfgoedcollecties met Linked en Wikidata
Doelen Toetsvormen, didactiek, academische vaardigheden

Huidig project is ontworpen om studenten te leren (met verschillende niveaus in kennis van data)  hoe zij datagestuurde archieven kritisch evalueren en ontwerpen. Om dit te bereiken moeten studenten kritische, theoretische benaderingen op een zinvolle interdisciplinaire manier verbinden met datavaardigheden en expertise. Huidig onderwijsinnovatieproject zal een  nieuwe praktische opdracht- en workshopindeling ontwikkelen die kritische benaderingen van de toegang tot gegevensverzameling bevordert door studenten kennis te laten maken met de principes van gekoppelde en wikidata door middel van een reeks kleine oefeningen. Deze nieuwe ontwikkeling zal ook bruikbaar zijn voor andere opleidingen aan de UvA, met name voor opleidingen gerelateerd aan digitaal cultureel erfgoed. Beoogde uitkomsten:

• Een (kort) datapaper-format dat kan worden gebruikt bij andere UvA-cursussen, waar studenten kennis  maken met datagedreven benaderingen van data-analyse van cultureel erfgoed;
  • Algemeen MA-workshopformat voor het introduceren van en kritisch werken met Linked en Wikidata voor cultureel erfgoedcollecties, in het bijzonder data met betrekking tot AV-materiaal;
  • Evaluatieformulier / rubriek voor het beoordelen van een datapaper dat is ingeleverd als cursusopdracht in een academische setting.

Onderstaand bestand (pdf) bevat de projectaanvraag van Christian Olesen

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.