Kennisclips

Op deze pagina vind je informatie over kennisclips: wat is een kennisclip, hoe kan ik deze gebruiken in mijn onderwijs en waar kan ik deze opnemen? Heb je vragen over kennisclips, neem dan contact op met het ICTO team.

Wat zijn kennisclips?

Korte video’s van +/- 7 minuten, niet langer dan 15 minuten (uitzonderingen, zoals clips over een formule, zijn mogelijk), geüpload in canvas, die over het algemeen voldoen aan de volgende criteria:

• Modulair(ook los te gebruiken, niet alleen in serievorm)
  • Herbruikbaar(bruikbaar voor meerdere jaren, inhoud is niet afhankelijk van de actualiteit, geen verwijzingen naar vak, datum etc.)
  • Compact(beperkte duur, informatie wordt beknopt gegeven, geen dubbele voorbeelden etc.)
  • Visueelaantrekkelijk (het beeld moet voldoende wisselen, dus bijvoorbeeld geen slides met vier bullets die vijf minuten in beeld zijn, zonder dat er iets in het beeld gebeurt)
Hoe zijn kennisclips te gebruiken in een vak?
  • Het aanvullen van onderwijs buiten contacturen om. Zo blijft er meer tijd voor de uitwerking van de stof over en kunnen de studenten beter voorbereid naar de les komen.
  • Een catalogus van uitleg over zowel basis onderwerpen als een uitwerking van specifieke onderwerpen die studenten kunnen raadplegen waar extra uitleg gewenst is.
  • Een mogelijkheid om studenten te toetsen op hun kennis na het ontvangen van de informatie in de clips door middel van een interactieve video met geïntegreerde vragen.
  • Ter voorbereiding op een feedbacklecture.
Waar kan ik de kennisclips opnemen?

De UvA heeft meerdere studio’s waar je jouw kennisclips kan opnemen. Er zal technische assistentie aanwezig zijn om je hierbij te helpen. Mocht je gebruik willen maken van een van de studio’s, neem dan contact op met het ICTO-team.

Op deze pagina staan alle studio’s en kan je een sfeerimpressie krijgen van de mogelijkheden in deze ruimtes.

Mocht je echter niet in de gelegenheid zijn om jouw kennisclips in een van onze studio’s op te nemen. Dan zijn de tools Kaltura of FeedbackFruits hier ook geschikt voor. Deze tools zijn wel minder wenselijk dan de opname in de studio’s gezien de audio en videokwaliteit lager zijn.