Kennisclips voor coassistenten

'Niet wachten tot alles perfect is'

Een Grassroot gaf Charissa Verkade de kans mee te helpen aan het maken van kennisclips voor coassistenten in heel Nederland. Deze 27 jarige ANIOS werkt sinds een aantal maanden bij de kindergeneeskunde in het OLVG ziekenhuis. Hiervoor werkte ze als ANIOS bij de afdeling kinderpsychiatrie. “Je moet niet wachten tot alles perfect is, want dat niveau bereik je nooit.”

De Grassroot kreeg je voor het idee om kennisclips te maken voor coassistenten in heel Nederland.
Hoe ontstond het idee voor deze Grassroot?

CoMaster is opgericht door Nilou Ashtiani vier jaar geleden, toen werkzaam als kinderarts in het OLVG ziekenhuis. Ik was toen nog coassistent en werd gevraagd om mee te helpen aan het project. Ons doel is om het onderwijs tijdens de coschappen inclusiever te maken en toegankelijk voor iedereen. Gewoon online en op je telefoon. Of je nou in een dorp in Nederland je coschap loopt of in Suriname, onze video’s kun je overal bekijken. Helaas is het door drukte op de afdeling niet altijd mogelijk om onderwijs te geven en ligt het ook aan het ziekenhuis hoeveel onderwijsmomenten er zijn. We vinden bij CoMaster dat onderwijs moderner kan en dat het gelijkwaardig moet zijn voor iedereen. Door de basis beschikbaar te maken hopen we dat coassistenten in de praktijk meer tijd krijgen voor andere belangrijke vaardigheden zoals klinisch redeneren en communicatie. Hier gaan we in de toekomst ook projecten voor doen.

Hoe hebben jullie het project aangepakt?

We hebben meerdere brainstormsessies gehad. Aanvankelijk was ons idee vooral gericht op de kindergeneeskunde. We zijn onderwerpen gaan kiezen en presentaties en scripts gaan maken. Via de leden in ons team kwamen we in contact met een student van de Rietveld Academie (Joe Eshuis) en een afgestudeerde student van de HKU (Isabel Groothoff). Zij wilden ons graag helpen om deze video’s mogelijk te maken en vormen nu ons filmteam. Inmiddels hebben we veel verschillende soorten video’s gemaakt en werken we ook samen met een heel tof animatiebedrijf Phil & Flo.

Waar liepen jullie tegenaan en wat zat er mee en/of tegen?

Wij moesten heel creatief zijn, want we wilden video’s van hoge kwaliteit gratis kunnen aanbieden. Iedereen verklaarde ons voor gek. We werden verwezen naar de afdeling audiovisuele dienst waar we een oude webcam konden lenen: maar dat wilden we niet. Het moesten betaalbare en professionele filmpjes worden. Hierin voorzien wij echt in een bredere behoefte.
Bij CoMaster vinden we dat deze vorm van onderwijs thuishoort bij de master opleiding en dus voelde het niet goed om aan coassistenten een bijdrage te vragen. Zij verdienen immers nog geen salaris. Om de kosten voor de video’s alsnog te kunnen dekken zijn we op zoek gegaan naar samenwerkingspartners. Gelijkgestemden die het belang van digitaliseren konden begrijpen en onze visie deelden, zoals Compendium Geneeskunde en Me-doc.
Verder hebben we natuurlijk in het begin alles moeten leren, met vallen en opstaan. Nu hebben we hele richtlijnen gemaakt van alle werkprocessen, maar in het begin hadden we niet eens aan autocue. Belangrijkste was niet te wachten tot alles perfect zou zijn, wat dat niveau bereik je nooit. Je moet ergens beginnen en gaandeweg jezelf blijven verbeteren en uitdagen.

Waar ben je trots op in dit project?

CoMaster is uitgegroeid tot een grote groep vrijwilligers die met veel liefde medische content maakt. Hier helpen veel verschillende mensen aan mee en iedereen voelt zich verbonden met elkaar. Inmiddels ligt de focus niet meer alleen op medische inhoud, maar ook allerlei belangrijke onderwerpen die in de opleiding toch minder aandacht krijgen. Zoals inclusieve communicatie en het belang van diverse representatie binnen de zorg. We hebben onder andere meegeholpen aan een refereeravond over diversiteit binnen de kindergeneeskunde, wat nu ook online terug te zien is. We besteden aandacht aan de zogenaamde soft skills, zoals hoe om te gaan met grensoverschrijdend gedrag. Op dit moment werken we aan video’s over huisartsengeneeskunde en geriatrie. Super leerzaam!

Hoe zijn de reacties op het (tussentijds) resultaat?

We hebben inmiddels al veel bereikt via Instagram en LinkedIn waarbij de video’s met veel lof worden ontvangen. Ook horen we nu in de praktijk steeds vaker coassistenten maar ook verpleegkundigen die de video’s gebruiken. We zijn nu bezig om CoMaster te introduceren in verschillende ziekenhuizen over het gehele land. We krijgen inmiddels ook verzoekjes voor onderwerpen die we in de toekomst zouden kunnen uitwerken. Samen met een aantal ziekenhuizen in Suriname en de Nederlandse Antillen willen we ook content maken om coassistent alhier beter te helpen voorbereiden op een coschap in de tropen. Zo hopen we kennis en ervaringen te kunnen blijven delen met elkaar.

Wat heb je geleerd over jezelf in dit project?

Het deel waar ik verantwoordelijk voor ben bij CoMaster is de samenwerking met verschillende partijen en het beheren van onze fondsen/sponsoren. Ik had hier, voor dit project, weinig ervaring mee en heb moeten leren hoe je een gesprek met een organisatie doet, hoe je de ander enthousiast krijgt voor je missie. Daarnaast draai ik volop mee met de draaidagen en heb ik zowel voor als achter de schermen gewerkt aan de medische inhoud. Dit dwong mij om creatief na te denken hoe we het beste informatie kunnen overbrengen op beeld.

Welke tip heb je voor anderen die een Grassroot willen aanvragen of net hebben ontvangen?

Probeer voor jezelf goed te bedenken voor wie en waarom je een nieuw project wilt beginnen. Als je je doel goed voor ogen hebt en hier zelf ook volledig achterstaat maakt dit het ook makkelijker om er helemaal voor te gaan. Je hebt dan meer interne motivatie en het is dan ook makkelijker om andere mensen van jouw project te overtuigen.

Heb je nog een of twee goede onderwijstips?

Docenten denken vaak dat colleges, of wat ze noemen passief onderwijs, saai is of dat studenten hier minder van leren. We denken bij CoMaster dat het juist heel motiverend kan zijn om les te krijgen van iemand die enorm gepassioneerd is door diens vak. Sommige van ons missen dit heel erg tijdens de coschappen, omdat coassistenten veel zelf voorzien in hun eigen onderwijs.
Met video’s werken is ook voor een deel passief. We proberen het meer interactief te maken door met animaties te werken en veel tussenbeelden te gebruiken die de inhoud weergeven. Het blijft belangrijk om onderwijs op verschillende manieren aan te bieden, zodat we elkaar allemaal kunnen aanvullen.

Waar kunnen geïnteresseerden meer informatie vinden?

We publiceren sinds onze lancering in september 2021 elke 2 weken op dinsdag een nieuwe video op onze Youtube kanaal:

https://youtube.com/c/CoMasterOnderwijs

Tevens hebben we een Instagram/LinkedIn pagina waarop we allerlei interactieve vragen stellen, blogs delen en nieuwswaardige medische content delen, bijvoorbeeld op het gebied van diversiteit en inclusie.

https://instagram.com/comasteronderwijs

https://www.linkedin.com/company/comasteronderwijs/