Mediastudies

Kennisclips en groepsevaluatie bij Media Studies

In het kort

In dit project werd gebruik gemaakt van interactieve kennisclips en groepsevaluatie. Zo werd er meer duidelijkheid en structuur gegeven aan studenten, maar konden studenten elkaar ook online helpen en feedback geven.

Hoe structureer je online een grote hoeveelheid aan methodes en instructies op een overzichtelijke manier voor een groot aantal studenten?

Over dit project

Docent Esther Weltrevede
Afdeling Media Studies
Opleidingen – BA Digital Methods and Information Analytics
– MA New Media Research Methods
Cursussen  – ‘Digital Methods and Information Analytics’ uit de BA Media & Information
– ‘New Media Research Methods’ uit de MA Mediastudies
Datum Oktober 2018 – Juli 2019
Werkvorm Flipping the Classroom
Tool Feedback Fruits

Bij deze methodevakken worden verschillende methodologische benaderingen en tools behandeld. Deze tools zijn bestemd voor data-analyse voor academisch gebruik. Beide cursussen hebben te maken met een te grote hoeveelheid aan instructies op methode- en toolniveau voor de beschikbare contacturen. Blended Learning biedt hierbij mogelijkheden omdat bepaalde instructies naar een online omgeving verplaatst kunnen worden. Hierdoor komt er ten eerste meer tijd vrij in de contacturen voor interactieve werkvormen; en ten tweede creëert het meteen een duurzame resource voor studenten om instructies (terug) te vinden. Daarnaast is zowel op BA als MA niveau sprake van een enorme groei in studentenaantallen, wat de wens voor een blended learning traject heeft vergroot. Er is bij dit project gebruik gemaakt van:

• Interactieve kennisclips (met behulp van FeedbackFruits) met betrekking tot de tools die studenten thuis kunnen bekijken, om zo meer tijd tijdens de contacturen over te houden voor onderzoeksmethoden.
  • Groepslid-evaluatie om studenten elkaar te laten beoordelen op hun bijdrage in het groepsproces. Tevens werd het groepsproces meer gestructureerd door slides te ontwikkelen met instructies voor de verschillende stappen in het groepswerk (zoals brainstormen, plan opstellen, controleren of de juiste methodologische keuzes zijn gemaakt enzovoort).

Resultaten

Het structureren van het groepswerk zorgde voor meer duidelijkheid voor de studenten. Het interactief maken van de kennisclips werkte ook goed, studenten konden elkaar verder helpen bij vragen. FeedbackFruits werkte op het moment van de uitvoering van het project niet naar wensen (de groepen uit Canvas konden nog niet worden overgenomen), waardoor de groepslid-evaluatie via een ander weg opgezet werd; middels groepsdiscussies, dit bleek echter een te vrijblijvende en geen prettige manier.

Meer informatie

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Esther Weltevrede:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.