TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op deze pagina wordt het jaarplan van het Teaching en Learning Centre van het jaar 2022 gepresenteerd. Hier vind je de plannen en doelen die TLC heeft voor dit jaar.
Het UvA Teaching & Learning Centre (TLC) is een kennisnetwerk dat docenten en het onderwijs ondersteunt en stimuleert op het gebied van onderwijsinnovatie, docentprofessionalisering en kennisdeling.
TLC is georganiseerd als een netwerk. Het bestaat uit een centraal TLC en zeven facultaire teams: FdG, EB, FGw, ACTA, FdR, FNWI, en FMG. De facultaire TLC en het centrale TLC werken nauw samen en hebben ieder een eigen structuur.
Bekijk hier welke mensen werken bij het team van TLC Centraal. |
In 2022 richt TLC Centraal zich op de volgende vier aandachtsgebieden: Onderzoek, Docentprofessionalisering, Onderwijsinnovatie en Kennisdeling. We lichten ze hieronder toe.
Aandachtsgebied Onderzoek
Een belangrijk doel voor de TLC-onderzoeksactiviteiten is het verkrijgen van inzicht in hoe docenten zo goed mogelijk kunnen worden ondersteund bij docentprofessionalisering en de implementatie van onderwijsinnovaties, zoals blended learning. Aan de hand van de UvA onderwijsvisie zal TLC in 2022 praktijkgericht beleidsonderzoek opzetten en uitvoeren langs drie hoofdlijnen (zie Figuur 1):
Daarnaast zullen masterstudenten van Pedagogiek en Onderwijs Wetenschap onderzoek doen naar TLC-activiteiten, in nauwe samenwerking met TLC-beleidsonderzoekers.
Bovendien stellen we een adviescommissie in met deelnemers van verschillende faculteiten. De adviescommissie komt drie keer per jaar bijeen om de focus, werkwijze en voortgang van de afzonderlijke onderzoeksprojecten te bespreken.
We doen onderzoek naar de aard en uitkomsten van specifieke onderwijsinnovaties die aan de UvA zijn ontwikkeld. Doel is om inzicht te krijgen in het effect van de onderwijsinnovaties op het lesgeven en leren, en in de factoren die duurzaamheid en verspreiding kunnen bevorderen of belemmeren.
Een belangrijke taak van het TLC-netwerk is het professionaliseren en ondersteunen van docenten. Daarom worden de behoeften aan professionele ontwikkeling en ondersteuning van leraren geïnventariseerd. Doel is om het aanbod aan professionele ontwikkeling en ondersteuning van TLC goed aan te laten sluiten bij de behoefte van docenten. Twee beleidsonderzoeken focussen hierbij op
In 2022 starten we monitoronderzoek op naar de impact van TLC-onderwijsbeurzen. Het doel is om de uitkomsten van TLC-activiteiten systematisch te monitoren en evalueren. Zo willen we inzicht krijgen in het effect ervan op de professionele ontwikkeling van docenten en onderwijspraktijken aan de UvA.
Figuur 1: Informeren, monitoren en evalueren van TLC activiteiten voor een betere bijdrage aan de kwaliteit van lesgeven en leren aan de UvA
In 2022 ontwikkelen we de Basiskwalificatie voor docenten (BKO) verder door. We verbeteren de achterliggende organisatie en bouwen ons aanbod als continue leerlijn verder uit. Ook zetten we in op nog meer samenwerking binnen het TLC-netwerk, waarbij professionalisering en communicatie een belangrijke rol spelen. Daarnaast breiden we het aanbod voor senior docenten en leidinggevenden uit en zal blended learning meer terugkomen in onze cursussen.
Het BKO is de Basiskwalificatie onderwijs voor docenten. We ontwikkelen de BKO in samenwerking met de BKO-coördinatoren van de faculteiten. Voor UvA-docenten met veel onderwijservaring zetten we in 2022 BKO-maatwerktraject op dat beter bij hun behoeften aansluiten.
In 2022 willen we het aanbod voor docentprofessionalisering uitbouwen om tot een continue leerlijn voor UvA-docenten te komen. Hiervoor kijken we naar de didactische onderbouwing van het aanbod en naar de opzet van de verschillende curricula. De advanced courses sluiten we aan op de kwalificatietrajecten en we starten monitoronderzoek naar de effectiviteit van professionaliseringsaanbod.
We willen in 2022 de bestaande samenwerking binnen het TLC-netwerk verbeteren. Zo zullen we opleiders binnen het netwerk uitwisselen om de constructieve afstemming van programma’s te bevorderen. We willen daarnaast de inhoud van het cursusaanbod van de faculteit en van TLC centraal meer op elkaar afstemmen, om zo het aanbod voor de UvA-docenten te verbeteren.
We vinden professionalisering en samenwerking belangrijk voor het verhogen van kwaliteit. Daarom starten 7 opleiders met een EHON certificeringstraject in 2022. Professionalisering en samenwerking is belangrijk voor de kwaliteit.. Hierdoor zullen zij zich verder professionaliseren als opleiders. Via ervaren UvA-opleiders zullen de nieuwe opleiders tevens in 2022 begeleid worden. Samenwerking staat hierbij centraal.
Voor docenten willen we het gemakkelijk maken. Daarom bieden we via de website en nieuwsbrieven professionalisering aan, zodat zij zich makkelijk in kunnen schrijven. Zo bieden we de docent een eenvoudige manier aan om te participeren in de docentprofessionalisering.
We ontwikkelen meer e-modules voor de docenten. In de advanced-courses worden deze nog meer ingezet. We zorgen hiermee voor een meer blended inrichting van de cursussen.
We organiseren in 2022 voor senior docenten en leidinggevenden meer aanbod. Denk hierbij aan de uitbreiding van de introductiecursus voor opleidingsdirecteuren, de voortzetting van de 24-uur sessies, het organiseren van netwerkbijeenkomsten en het organiseren van special interest groups.
We kiezen voor een grote diversiteit aan activiteiten voor onderwijsinnovatie. Hiermee bedienen we verschillende doelgroepen op de UvA en kunnen deze doelgroepen elkaar aanvullen. We zetten in 2022 in op het versterken en bestendigen van onderwijsbeurzen en het fysiek organiseren van de onderwijsdag. Daarnaast starten we een innovatieloket op, waar docenten terecht kunnen voor vragen. We starten ook een groot project om docententeams te ondersteunen in het versterken van het curriculum.
De verschillende beurzen die TLC op de website aanbieden, zoals de grassroots en onderwijsinnovatie beurs, zijn een belangrijk middel om docenten te ondersteunen in onderwijsinnovatie en de opbouw van een community. In 2022 zullen de beurzen worden voortgezet en aan de hand van feedback en resultaten vanuit onderzoek worden aangepast. Het grassroot en grassroot+ programma zullen een belangrijke component zijn om innovatie in het onderwijsdomein te stimuleren.
De zijn een belangrijk middel om docenten te ondersteunen in onderwijsinnovatie en de opbouw van een community. In 2022 worden de beurzen (bijvoorbeeld de onderwijsinnovatie beurs voortgezet en aan de hand van feedback en resultaten vanuit onderzoek worden aangepast. De Grassroots en Grassroots Scale Up beurs zullen een belangrijke component zijn om innovatie in het onderwijsdomein te stimuleren.
Dit jaar organiseren we de Uva Onderwijsdag 2022 fysiek. In samenwerking met het DLO board organiseren we ook een seminar op het gebied van digitale innovaties.
We maken via het ICT-innovatieloket nieuwe ICT-tools beschikbaar voor kleinschalige onderwijsinnovatie van docenten. Docenten kunnen hier informatie krijgen over beurzen, seminars en evenementen. Ook zal dit loket fungeren als helpdesk voor hulp bij vragen over de inzet van tools bij didactische vraagstukken.
Via het Zichtbare Leerlijnen programma zal er op meerdere opleidingen ondersteuning van docententeams plaatsvinden via begeleiding en het invullen van een curriculumtool. De focus op studententeams is een goede manier om een opleiding te ondersteunen in onderwijsvernieuwing.
We zetten in 2022 verschillende vormen in om kennis de telen. De special interest groups worden uitgebreid, kennisdelingssessies worden ofwel meer een leergang ofwel meer ingericht als netwerkbijeenkomst, afhankelijk van de doelgroep. Daarnaast ontwikkelen we de website van TLC verder op basis van gebruiksonderzoek en zal gewerkt worden aan meer planmatige communicatie.
Naast de al bestaande special interest group “Impact learning” zetten we de special interest group “Duurzaamheid en Resilient societies” op. Zij zullen aansluiten op de onderwijsdag en activiteiten gaan organiseren voor docenten.
We zetten kennisdelingssessies toetsing en innovatief onderwijs meer in als leergang, waarbij een expert het aanspreekpunt van de sessie is. Door een grote lijn aan te brengen in de kennisdelingssessies zal het voor de deelnemers ook duidelijker zijn waar een sessie over gaat.
We zetten de kennisdelingssessies voor SKO/LOL meer in als netwerkbijeenkomsten, waarbij een thema zal worden gekozen. Tijdens deze sessie zal er nog meer ruimte komen om elkaar te ontmoeten en voor uitwisselingen.
We ontwikkelen, in nauwe samenwerking met de redactie van tlc.uva.nl, het kennisplatform verder door.
In 2022 kijken we hoe de communicatie meer planmatig kan worden georganiseerd. Door vaker aan het begin van een activiteit of project communicatie te betrekken zullen activiteiten beter en duidelijker zichtbaar worden en worden gekoppeld aan doelstellingen van het TLC. Zo kunnen docenten met minimale inspanning zich aansluiten bij initiatieven van TLC
Meer informatie?
Maak kennis met de mensen van TLC Centraal of stuur ons een mail op tlc@uva.nl