Inspiratie interactieve werkvormen

interactief lesgeven

Database met talloze werkvormen

Ben je op zoek naar manieren om interactie tussen studenten onderling te stimuleren? Het UvA TLC heeft, gebaseerd op de Interactive Techniques van Kevin Yee, een overzicht gemaakt van verschillende interactieve werkvormen voor hoor- en werkcolleges, zoals ijsbrekers, vormen voor brainstormen etc.

Hieronder vind je enkele voorbeelden, maar bekijk ook zeker het complete document. Ga naar PDF Interactive Teaching Techniques.

Naast dit interactieve PDF-bestand kun je ook veel inspiratie vinden in het werkvormenoverzicht van ICM. Ga naar het PDF werkvormenboekje van het ICM.

Jigsaw  (Expertgroepen)
Doel: studenten worden experts in een thema en wisselen informatie uit met medestudenten.

Verdeel de studenten in groepen en wijs aan iedere groep een ander onderwerp toe. De studenten uit de groepen worden ‘experts’ in het aan hen toegewezen onderwerp: een gelezen artikel, specifieke theorie of onderzoeker. Iedere groep krijgt hierbij een duidelijke opdracht die overigens voor iedere groep gelijk kan zijn. Zoals: wat is de belangrijkste conclusie uit het artikel of wat zijn de belangrijkste drie argumenten die deze conclusie ondersteunen? Als deze groepen de antwoorden hebben gevonden worden ze opnieuw ingedeeld zodat elke groep uit experts van ieder onderwerp bestaat. In deze nieuwe groepen worden dan de besproken antwoorden met elkaar gedeeld. Je kunt er ook voor kiezen om deze terugkoppeling klassikaal te organiseren. In deze werkvormen zijn alle studenten actief bezig en ontvangen daarbij verantwoordelijkheid, wat een positieve invloed op hun motivatie heeft.
Tip: deze werkvorm kun je ook inzetten tijdens de eerste bijeenkomst, studenten leggen dan delen van de studiehandleiding aan elkaar uit.

Brain Drain
Doel: studenten worden gestimuleerd om creatieve oplossingen voor concrete problemen te verzinnen.

Deze werkvorm start met een concreet probleem waar een oplossing voor moet worden geformuleerd. Verdeel de studenten in groepen van 5 of 6. Geef iedere student een blad met daarop een lege tabel van zes rijen en drie kolommen. De studenten starten dan met zelfstandig brainstormen en schrijven dit in de eerste rij. Hierna schuift ieder het papier door naar een volgende student in hun groep. De brainstorm begint opnieuw en de studenten bedenken aanvullende ideeën op de eerste rij. Door andere ideeën te zien wordt je creativiteit geprikkeld.
Tip: je kunt ieder tabel ook een ander thema geven, zodat er over meerdere problemen wordt nagedacht.

One-minute papers
Doel: studenten schrijven hun gedachten kort voor zichzelf op.

Om een bijeenkomst af te sluiten kun je de studenten in een minuut antwoord laten geven op jouw vraag. In deze minuut schrijven ze hun antwoord op. Deze kun je gemakkelijk verzamelen met behulp van bijvoorbeeld Post It’s. Een voorbeeldvraag is: wat was het belangrijkste wat je vandaag hebt geleerd of wat vond je deze bijeenkomst het meest uitdagend?
Tip: deze resultaten kun je gebruiken om het startpunt van een volgende bijeenkomst te bepalen en zo aan te sluiten op de leerbehoeften van de studenten.

Interactie verhogen met een tool

Wooclap is een audience response tool waarmee je de interactie in je colleges eenvoudig kunt verhogen. Vanaf augustus 2021 heeft de UvA hier een licentie voor. Met Wooclap kun je je studenten veel verschillende vragen stellen die zij via hun mobiel of laptop invullen. Denk bijvoorbeeld aan open-, meerkeuze- of poll-vragen. De studenten kunnen de vragen zelfs asynchroon invullen, zodat je deze bij aanvang van je colleges kunt gebruiken.

Klik hier voor meer informatie over Wooclap.